onsdag 24 augusti 2011

Clematis 'Marmori'

Har visat den förr men vill visa den igen denna vackra Clematis 'Marmori'

Den börjar blomma under mitten/slutet av juli och blommar långt in i september/början på oktober beroende på vädret.
Den får drygt 2m. långa rankor, blommar på årsskotten.
Blommorna är något mer rosa i kronbladen tidigar under sommaren för att under senare del bli något mer vit.
Växer i halvskugga med jord som behåller lite mer fukt utan att vara blöt.


En Clematis jag rekommenderar varmt.

I dag skiner solen så nu ska jag ut och fortsätta med mitt rabattgrävande.

Önskar er alla där ute i stora vida världen en fin dag!


13 kommentarer:

  1. Den är stilig och tänk så länge den blommar!Här regnar det! Antagligen bara för att jag hängde ut lakan i går kväll!/Christina

    SvaraRadera
  2. Visst är den fin jag köpte från Estland och den växer så det knakar.

    Gentiana Purpurean har jag fått kontakt med.
    Jag har fått mailsvar från Truls.det är bara att vänta till nästa år men det gör jag gärna.


    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag tror min också kommer från någon Estlandsbeställning vi har gjort.

    Jo, fick mail av Truls så jag vet att ni har fått kontakt, det var ju toppenbra.

    SvaraRadera
  4. Ja den tål att ses om- underbar! Kram

    SvaraRadera
  5. Så vackert Helen. Vad heter stormhatten i bakgrunden?

    SvaraRadera
  6. Det är Styvstormhatten - Aconitum kusnezofii som syns i bakgrunden.

    SvaraRadera
  7. En vacker clematis, hoppas att den jag köpte för några veckor sedan växer till sig... och blir lika vacker...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  8. Väldigt fin clematis! Tyvärr kan jag nog inte ha den i min trädgård för rabatter där jorden håller fukten lyser med sin frånvaro här.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  9. Ja den är verkligen vacker den clematisen Kram Suss

    SvaraRadera
  10. Så vacker den är! Kan riktigt se den intill ena hörnet vid mitt växthus :)

    SvaraRadera
  11. Intressant inlägg, jag har läst några recensioner om den blomma och jag skulle vilja veta mer om det, det är vackert.

    SvaraRadera
  12. Jag trodde aldrig att blomman hade den storleken, men det är det som gör den unik och skiljer sig från andra växter.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...