torsdag 11 augusti 2011

Porslinsanemon - Anemonopsis macrophylla

En annan av trädgårdens primadonnor har börjat slå ut sina klockor,
Porslinsanemon - Anemonopsis macrophylla.

Den har aldrig förr varit så hög som i år, ca. 40cm höga blomstänglar.
Kanske beror det på den varma sommaren.
Vackra nickande klockor.

Man måste ligga ner eller lyfta upp klockan för att kunna se hur vacker hon är.

Häftig grön mitt.
En fluga har hittat dit.

Vackert bladverk.

Plantorna är frösådda för några år sedan.
Här kan du läsa om hur jag gjorde.

Satt på altanen idag mellan regnskurarna.
Upptäckte att det var många spännande varelser på väggen.
Vad än det är för djur så var dom vackra.





Säger Hej och Välkommen till ny läsare!
Roligt att du har hittat hit!
Till er andra,
 jag glad över att ni fortfarande vill titta in och ibland även lämna en kommentar.

Önskar er alla en trevlig kväll!

19 kommentarer:

  1. Fina bilder på en av mina favoritplantor!
    I år tog frosten de plantor som kommit igång så bra alltför tidigt. De fick starta om. Ser helt ok ut, men är utan knopp. Några nya planterades ut i somras på ett par andra ställen, de mår fint, särskilt den vid en rododendron.

    /Anette

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Fick köpa en planta på Gullmarsfjorden utan knoppar men är nöjd att få se den blomma nästa år...förhoppningsvis.

    SvaraRadera
  3. Wow vilka blommfoton- underbara!!!! Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Jag blir så glad när jag ser på porslinsanemonen, tycker den är helt ljuvlig. Jättevackra bilder. Min frösådd misslyckades tyvärr.
    Fina besökare på altanen också.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder på nattfjärilarna :) Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Vilken Anemon, underbar...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Jag har ej lyckats med frösådden av den men har ett par köpe plantor.
    De oxå väldigt höga i år tycker om jag jämnför med förra året.
    De är så vackra!Fina bilder du tagit.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Åh... porslinsanemon står på min önskelista - första plats!!!! Underbara! jag försökte fröså men det gick åt skogen. Får jaga efter en planta istället.

    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  9. Porslinsanemonen är ljuvlig fast jag har svårt och lyckas att fota den. Men efter att ha sett dina bilder tror jag att jag ska ge mig ut idag och försöka för den är ju alldeels underbar. Min är också större än tidigare år, både högre och mer blommor. :)

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  10. Ja, den där väckte mitt ha-begär vid ett besök i Skåne förra veckan. Hade inte sett den förut men den är verkligen helt fantastisk:)
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga bilder. Nästa lite läskiga bilder på nattfjärilarna...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Porslinsanemonen är den absolut vackraste jag vet! Kan knappt hålla mig tills min blommar.
    Ha en finfin helg!
    Kramar!

    SvaraRadera
  13. Åh vad fina bilder och vilken kunskap du har! Lägger till dig i min blogglista, du har ju hur mycket inspiration som hellst.
    /Anita

    SvaraRadera
  14. Vilken vacker anemom. Ibland får man vara akrobat när man fotar sina växter.

    SvaraRadera
  15. Ljuvlig! Får nog ta och kika på dina tips. Min frösådd av porslinsanemon blev det inte ett jota utav.

    Ha en fortsatt fin helg,
    Rebecca

    SvaraRadera
  16. Den är helt underbar, den där anemonen. Jag har inte lyckats alls med mina frösådder men nästa gång ska jag följa dina tips och hoppas på resultat. Väldigt vackra bilder.
    Ha en härlig helg
    Lotta

    SvaraRadera
  17. Mmm porslinsanemon är ljuvlig. Den står på min önskelista sedan jag såg den på Claus Dalbys blogg.
    Ska gå vidare och läsa ditt inlägg om när du sådde dem.
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  18. Beautiful photos. Especially like the top ones. Interesting flower I have never seen. Came across your Blog through Hans's Blog which I follow. Here on Lake Michigan I find it most interesting to see other garden around the world and see the differences there are. I can not figure out how to translate your Blog there is no translation tab like on Hans's so I will have to be content with looking at your pictures. Also liked the moths etc. you posted. I will be doing the same early this next week. Hope to stop in again. Jack

    SvaraRadera
  19. förlåt men jag har inte hunnit ut på datorn förrän nu, gräset heter Sesleria heuffleriana.
    vilka fina bilder på en underbar blomma, min står just nu också i knopp:)
    ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...