tisdag 20 september 2011

Under lysrören.

Tycker inte det är länge sedan man bar ut alla växter som stått svalt och under lysrören.
 Nu är det dags att bära in allt igen.
Efter flera veckors regnande har krukor stått utmed husväggen för att inte fullständigt dränkas.

Lite sol då och då har torkat upp krukorna något.
Växter som inte tål nattfrost har börjat bäras in under lysrören.


Fler bord ska ställas upp så alla växter får plats.

Cyperus papyrus är svårt att få från frö till planta så i år ska jag försöka övervintra mina 2 plantor.

Kommer att berätta i ett inlägg längre fram hur jag gjorde vid frösådd.

Har även växter som ska utsättas för kyla en längre tid för att sedan övervintra mörkt och svalt.
Det är bla. Sibiriskt Korkträd - Phellodendron sibiricum
och Japanskt Korkträd - Phellodendron amurense

Dessa två sorter är även planterad ute i rabatter men dom har inte vuxit så mycket utan har toppfrysit mer eller mindre under vintern som var.

Sommarens krukor töms på sitt innehåll och skuras.
Lite frö plockas av vissa växter.
Rensar och gräver nya rabatter inför kommande vår.
Njuter av solen som tittar fram då och då.
Det är höst!

Vill säga Hej och Välkommen till ny läsare.
Roligt att du har hittat hit!

Önskar er alla en trevlig tisdag kväll!



9 kommentarer:

  1. Ja du, nu har vi gått ännu ett varv - trädgårdsvarv - igen. Tiden springer verkligen iväg. Jag måste nog kruka in mina raringarna bananerna i helgen...

    Kram Anna vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Ja nu börjar det bli dags att vara frostvakt. Var lite orolig i helgen när vi var bortresta att det skulle stryka med en massa växter. Men vi klarade oss... :) Vilka spännande träd du har. Ska bli intressant att höra mer om dem.
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Åhh vart ska man ha allt???? Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Så många spännande växter du har där. I år har jag möjlighet till bra vinterförvaring i ett frostfritt uterum, mycket bättre än vårt garage. Hoppas dock de kan stå ute ett tag till.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Du har så mycket ovanliga och spännande växter! Du verkar också ha väldigt bra övervintringsplatser för dem. Jag har mina i växthuset som jag vinterfodrar och värmer upp, men med de senaste vargavintrarna har det blivit dyrt.
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  6. Ja, mamma mia, vad sommaren fort rinner förbi! Imponerad av din papyrus!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Ja, nu börjar det svåra. Har inget direkt frostfritt med ljus. Så jag bygger frigolitlådor till citronen och limen. Men dom börjar bli stora! Jag har också en papyrus, men den har jag inne alltid. Kan man inte ta toppskott på den?/Christina

    SvaraRadera
  8. Lycklig du som har ett stort svalt rum att övervintra växter i! Har inget liknande vilket gör att jag inte kan ha några växter som behöver stå inomhus under vintern, tråkigt på ett sätt men om man ser det positivt innebär det ett bestyr mindre!
    Väldigt vackra växter!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  9. Vilken källare! Rent, snyggt, fint! Tacka för det att växterna tycker att det är fint att övervintra där!/Anja

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...