söndag 4 september 2011

Höst i luften!

Lika bra att ge sig nu och inse att man bör förbereda trädgården på att hösten är här.

Förra helgen var det strålande sol från en klarblå himmel och +20º.
Det fick mig att gräva upp och flytta Sorbus 'Likornaja' eftersom Sorbus 'Dodong' behövde just den platsen.
Sorbus 'Likornaja' är en sötrönn som odlas i Ryssland för dess höga C-vitaminhalt.
Man använder dessutom de stora mörka bären till saft, gele, fruktkompott även i sprit, likör, vin och torkade som ersättning för russin.

Ute blommar Echinacea purpurea 'Alba' - Vit Solhatt

och 'Brilliant Star'

Köpte från Odla.nu några olika sorter Skuggliljor varav Tricyrtis formosanum blommar nu.

Tror inte den är härdig i min zon 5-6 men man måste ju pröva.

Nedläggning av en del från rabatten är nästan färdigt, det fattas bara att köpa grus och skotta ut.




Känns skönt att det snart är färdigt.

Mitt i det projektet startades även ett till i en rabatt vid 'taklökstrappen'.
Blev 'tvungen' att fara till IKEA 2 vändor för att plocka sprängsten på vägen hem så ett litet 'stenparti' kunde göras.

Har ju köpt en hel del småväxter i sommar som jag hoppas kommer att trivas och växa där blad stenarna.

Eftersom det har regnat till och från idag har jag tillbringat lite tid i växthuset.
Tomatplantorna är slängda, men njuter fortfarande av att Klockrankan - Cobaea scandens blommar för fullt slingrande i taket.

Slingerhjärtat - Dicentra scandens blommar fortfarande och jag hoppas på frön.


Oj, det blev ett långt inlägg hoppas ni har orkat med.

En sista undran.
Har försökt lägga till Google website translater gadget.
Jag ser ingen ruta för att kunna välja och översätta till annat språk.
Har dock förstått att vissa webbläsare kan se och översätta.
 Men hur eller vad måste jag göra för att kunna se?
Låter krångligt men hoppas ni förstår vad jag menar.

Önskar er alla en fin avslutning på helgen!

14 kommentarer:

  1. Oj vad du jobbar men det är ju riktigt roligt för man får ju göra som man vill:O9
    Skuggliljan köpte jag ifjol men den kom inte upp iår , jag får väl försöka igen.

    Jag ser i nedre inlägget att du har Lundaralian den har jag totalt misslyckats med. Jag får den inte att gro.

    Jag skall kolla hur jag fick in översättningen.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Gå in på min sida och klicka under google translate där det står Gadgets då kommer du in på den sida där det står find gadgets klicka där då kommer det upp en sida med flera olika gadgets leta där det står Google translate där står det, "lägg till en gadget på min sida."

    Hoppas du hittar rätt

    SvaraRadera
  3. Så bra det ser ut att bli, har en rabatt som måste göras om totalt...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Vad härligt med ny rabatt att plantera i, jag hoppas hinna göra en terrass till med torvblock borde vara bra så det är riktigt genomblött till våren och därmed inte suger ut fukt ur jorden, vi får se, så mycket man vill hinna.
    Sötrönnen har jag tittat efter, har du använt dem till sylt eller något annat? Det verkar inte som de är så vanliga i handeln så det får nog bli att beställa till våren.

    Ha en bra vecka! (:D

    SvaraRadera
  5. Kul att du också håller på att göra ett stenparti, jag med!
    Jag hade en skugglilja men den klarade inte förra vintern tyvärr....får kanska prova igennån annan gång med en annan placering.Har ingen klockranka men det måste jag ha ett annnat år, underbara!!
    Titta gärna in till min nya blogg, den gamla bara strulade!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Vad snyggt de blir i din trädgård :) Vilken fin huvudbild du har kram Suss

    SvaraRadera
  7. Så fin skuggliljan är. Jag köpte en från Odla i våras men den kom aldrig upp. Härligt med en ny rabatt att få plantera i, så snyggt med mycket sten i rabatten!
    Ha en fin ny vecka!

    SvaraRadera
  8. Oj vad du är duktig. Det skulle vara jättekul att se din trädgård på riktigt. Jag börjar förstå varför jag aldrig lyckats få Klockrankan att blomma... Den ska vara inne i växthuset. Suck. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  9. Gunilla!
    Har testat utan att lyckas speciellt bra, ska försöka igen. Tack för hjälpen.

    Blomkärringen!
    Har aldrig gjort något av bären, har knappt smakat på dom :=)
    Har även en sötrönn som heter 'Burka'.
    Nu måste jag nog pröva bären.

    Klockrankan behöver inte växa i växthuset för att blomma. Att fröså tidigt kan vara lite till hjälp, solig och varm växtplats är också till fördel för snabbare blommning.

    SvaraRadera
  10. Vad det blommar fint hos dig fortfarande.
    Jag köpte en Sötrönn, Sorbus 'Likornaja' igår, vad bra att den övervintrat hos dig då kanske den går här med. Ullungrönnen jag köpte förra året lever ju ännu, kul att även du skaffat en sådan.
    Hoppas du får ordning på Google translate, ser att Gunilla beskrivit bra hur du skall göra med det.
    Ha en bra start på veckan.

    SvaraRadera
  11. Jag gjorde oxå som Gunilla funkade bra!
    Ibland står det redan http:// i rutan dit du kopierar 'koden'o då blir det http:// 2 gånger o då funkar det inte.Kolla om det är en sån enkel grej som gör att det stular.
    Lycka till!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Vad du är flitig i trädgården. Jag har tröttnat lite. Det går inte att genomföra mina planer när det regnar hela tiden. Så jag sparar till våren!/Christina

    SvaraRadera
  13. Det där du skrev om att "bara" köpa sten/grus och lägga ut är nog tyvärr inte så "bara". Låter jobbigt!
    Ska nog köpa en ullungsrönn så småningom när vi börjar närma oss "yttertomten" i tillfixningen. Än så länge håller vi oss mest på den inre och den främre delen. Men snart så.....

    SvaraRadera
  14. Blir spännande att se vad du tycker om bären, som sagt, måste nog beställa till våren (:D

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...