torsdag 21 december 2017

Först fröleveransen inför år 2018.

Om jag säger Tagetes vad tänker du då?

Ofta hör man ord som;
aldrig i mina krukor, tantblommor, grälliga färger, luktar illa, nej, usch och fy.
Jag tänker;
lätt att fröså, billig att köpa, blommar hela sommaren, finns i många olika höjder, fyller ut i planteringarna, färgglada, enkla- eller fyllda blommor.
 Helt enkel en fantastisk sommarblomma.
 
I går fick jag årets sista fröleverans och år 2018 första som bla. innehöll Tagetes från Impecta
 

 
Har börjat planera lite inför sommarens krukor 2018 och tänker att Tagetes ska vara huvudblommorna.
 
Gillar ju orange, gult, rött och alla nyanser där emellan men Tagetes finns ju naturligtvis även i mildare färger.
Räknade att Impecta har 33 olika sorter och det finns garanterat fler om kollar runt bland fröfirmorna.
 
I sommar köpte jag en ny sorts som jag tror var 'Straweberry blonde'
 Helt fantastisk både i form och färg.
Färgerna varierade mellan mörktröd, citrongul och rosa.
 


 
Kollar runt bland bilder jag har och hittar,
 


 
Älskas av fjärilarna.


Inte en enda blomma som är identiska utan en enorm variation.


 
Mer tagetes till folket!

 



20 kommentarer:

  1. Jag tänker som dig! En underbar kollektion du beställt hem!
    Jag samlade in frö från sommaren som var, så jag kör på samma färger ett år till. Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Helen!

    Jag tillhör nog dem som tänkt alla dessa mindre trevliga omdömen om tagetes men jag är villig att ändra mig, månne det kan kallas utveckling eller nå´t när man börjar omvärdera saker och ting. Jag kan mycket väl tänka mig några blommande tageteskrukor.

    En riktigt God Jul önskar jag dig Helen!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar tagetes och gillade den där Strawberry Blonde - läcker. Tycker precis som du skriver att de är lätta och tacksamma om jag håller undan sniglarna. Sen lär de ju vara bra att ha i grönsakslandet.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Men tagetes är väl INNE nu? Inte är det en tantblomma längre? Gillar de småblommiga bäst för egen del. Kul att det har kommit fler färger och toner i sortimentet.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Ja, tagetes har börjat bli inne igen har jag förstått. Det är inte riktigt min favorit men väldigt tacksam och blommar hela sommaren Dessutom har jag inte plats för några heller så det är nog bäst att jag låter bli att så sådana. GOD JUL på dig i alla fall. Carita

    SvaraRadera
  6. Tagetes är en sommarblomma som tycks få renässans. Fler och fler börjar odla denna exotiska sydamerikanska. Jag gillar det svenska namnet sammetsblomma . Den kommer att finnas hos mig tredje året i rad!
    GOD JUL
    och
    GOD FORTSÄTTNING!
    Anja

    SvaraRadera
  7. Hör till skeptikerna men ditt inlägg får mig att kanske tänka om. Har gärna en mängd gula och röda sommarblommor i köksträdgården och tagetes brukar ju skrämma bort ohyra så varför inte! Ska kolla igenom impectas sortiment.
    Önskar dig ett riktigt härligt 2018!
    Kram Laila

    SvaraRadera
  8. Jag tänker på min barndoms trädgård där det växte en tagetes på nästintill varenda kvadratdm och de motiveringar som du nämner. Det var alltså en knallorange trädgård med tagetes i alla nyanser och höjder som bjöds på 1970-talet. Jag utvecklade en viss överkänslighet trots att orange verkligen var på modet. På senare år har jag dock satt några plantor i trädgårdslandet där färgerna passar bra och de förbättrar dessutom jorden vid samplantering med grönsaker, men nån riktig tagetesvän kommer jag nog aldrig att bli trots variationen och att lilla kryddtagetesen är ätlig och god. Njuter i lagom doser hos andra istället.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Det var många tankar om Tagetes, låter som alla har en åsikt om dessa blommor. I min trädgård har de inte kommit in men ..... för många år sedan läste jag och såg på bild en som heter Jolly Jester (tror jag den heter)den var fin. Har aldrig hört eller sett den någonstans. Är det ?något ni känner igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tagetes är en sommarblomma som verkligen väcker känslor :=)
      Tagetes patula 'Jolly Jester' hittar du som frön hos Impecta om du vill fröså.

      Radera
  10. Älskar Tagetes och har haft dem varje år i varenda trädgård jag varit inblandad i. Kanske tur då att jag nu börjar närma mig tantåldern - för jag kommer att fortsätta med tagetes även framgent! Varför kallas den tant- blomma förresten , vad har det med blommor att göra? Bara doften när man tar i dem är ju värd guld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Anna!
      Länge sedan jag var inloggad och ser ditt inlägg.
      Ursäkta mig.
      Välkommen!
      Jo, jag har också alltid odlat tagetes så länge jag minns. Gillar dom skarpt :=)
      Varför dom kallas tant-blomma vet jag inte. Kanske för man som barn minns att tanter odlade dom i sina rabatter :=)

      Radera
  11. Hej Helene! Du verkar vara extremt duktig på blommor och tänkte fråga dig om du någonsin haft mjöldaggsangrepp på dina Bergvallmor? Jag har fått alla mina angripna och är nu desperat efter hjälp av någon som har erfarenhet av det med just bergvallmo.

    Bästa!
    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Fredrik!
      Det var länge sedan du ställde frågan om Bergvallmo och tyvärr har jag inte sett den förrän nu.
      Nej, någon mjöldagg har jag aldrig haft på mina plantor någon gång. Dina kanske står för torrt? Plantera om dom i mer fukthållande jord men ändå väldränerat.
      Hoppas du har fått svar långt tidigare och dina Bergvallmon mår bra nu.

      Radera
  12. I love the red and yellows in these flowers. They are very striking looking flowers, you have a very beautiful garden!. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvaraRadera
  13. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  14. Fick nån slags tagetesöverkänslighet under 1970-talet när det på varenda kvadratdecimeter stod en tagetes i uppväxtens villaträdgård. Alla upptänkliga storlekar, höjder, varianter och gula nyanser fanns representerade. Matchade ju det gul/orange/bruna inredningsmodet ganska väl, men man kan säga att kvoten fylldes.
    Tycker dock att de nya hallonröda nyanserna är ursnygga och jag tror det kommer att bli effektfullt i din trädgård. Själv har jag nosat på samma färgskala i år fast i palettblad och där kommer jag att gå all in nästa sommar. Det är roligt att ha en plan.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  15. Hej igen! Ser att jag redan kommenterat detta inlägg en gång tidigare ha, ha, ha!

    SvaraRadera
  16. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...