söndag 30 december 2018

Ett år har passerat.

Drygt ett år sedan det sista inlägget gjordes.
Tiden rusar iväg så det är viktigt att fylla dagarna med liv.

Hur gick det då med att låta Tagetes vara sommarens huvudblomma?
Jo, alldeles fantastiskt fint.
Så bra att det kommer att bli repris nästa år i alla lådor och krukor.

Sammetstagetes - Tagetes patula nana 'Fireball'

Fyllda blommor som vars färger varierade mellan ljust orange, terrakotta och djupt mahognyrött.





Sammetstagetes - Tagetes patula nana 'Panther'

Bronsröda fyllda blommor med en gulfärgad 'ruffs' i mitten.



Sammetstagetes - Tagetes patula nana 'Alumia Vanilla Cream'

Fyllda ljusgula blommor med en gyllengul 'mittruffs'


Sammetstagetes - Tagetes patula nana ' Strawberry Blonde'

Fyllda blommor vars färger beskrivs som varierande mellan hallonrosa, citrongul, persika och mahognyröd.




Det som är extra roligt med dessa sorter av Tagetes är att lådorna/krukorna varierar i färg hela tiden allt eftersom blommorna blommor i olika färger och omgångar. 
Ibland var lådorna fyllda med mörkt röda blommor för att sedan blomma i orange. 

En mulen dag lyser Tagetes upp och en solig dag glöder dom.





En ny beställning är gjord på Impecta  

Med det här inlägget vill jag Tack alla er som fortfarande hittar till min blogg samtidigt som jag vill hälsa nya varmt Välkomna.

Önskar er alla ett Gott Slut och ett Gott Nytt Odlingsår!






9 kommentarer:

  1. Det här inlägget får mig att fundera mer på och kanske till och med omvärdera tagetes. Det är verkligen inte den där uschliga plantan i skrikande orange som ska kanta alla rabatter.

    Gillar de gula med tufsen, de var charmiga!

    SvaraRadera
  2. Har inte bloggat på ett tag och inte läst heller men nu ska jag börja igen.Det har ju kommit så många nya tagetes sen jag sådde sommarblommor för många år sedan så nu blir jag nästan sugen. Jag sådde såna i början av av vårt trädgårdsliv , kanske 30 år sedan. Tiden går. Gott Nytt År önskar jag dig. Carita

    SvaraRadera
  3. Hei!
    Aller først, veldig hyggelig å "se" deg igjen.
    Skjønner godt at du har valgt å bruke Tagetes som sommerens hovedblomst. Tagetes er vakre. Den er veldig fin sammen med 'Purple Majesty' (?)
    Nå skal jeg bestille første frøpakke fra impecta.
    Godt nytt år! Anne

    SvaraRadera
  4. Så fina kombinationer du gjort med tagetes. Jag odlar kryddtagetes och linnétagets som trivs bra ihop med grönsakerna.
    Gott Nytt År
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Helen!
    Trodde aldrig det skulle inträffa att jag skulle säga orden, tagetes är fint! Men nu gör jag det. Är väldigt förtjust i linnétagetesen, tycker om kryddtagetes och föll i våras pladask för den ljusgula Alumia Vanilla Cream. Har ännu inte beställt några fröer så jag är väldigt glad över dina tips.
    Gott Slut och Gott Nytt!
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Jeg har nu altid godt kunnet lide tagetes, men nu er orange også en af mine yndlingsfarver.
    Jeg havde på et tidspunkt Linnes tagetes, og har også haft den limefarvede.

    Jeg har også lige bestilt frø ved Impecta. Det gør jeg hvert år. Dog ingen tagetes denne gang.

    Godt nytår

    SvaraRadera
  7. Härliga tips på tagetes sorter. Jag gillar de som likt Fireball är lite oregelbundna. Oerhört lätta och tacksamma :)

    God fortsättning! Carina

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra blommor. Speciellt förtjust i sista bilden med blommorna som väller över blomlådan, vad är det för sort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du hittat hit, Välkommen!
      På sista bilden är det Småpetunia Millions Bells som hänger lite över lådkanten. Finns i många olika färger och även med fyllda blommor.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...