torsdag 30 juli 2015

Piteå Handel & Trädgård.

För någon dag sedan for jag till Piteå Handel & Trädgård i Öjebyn.
 
En handelsträdgård som har en tillhörande liten visningsträdgård.
Man kan köpa perenner, buskar, rosor, prydnadsträd, fruktträd m.m.
 
Men det var inte för att titta på växter jag for dit utan för att se alla läckra installationer som är uppbyggda inom området.

Här följer en kavalkad av bilder.
 
En liten inbjudande trädgård i anslutning till kundparkeringen.
Parkerade mitt emot den här fronten.
 
 
 
 
 
 
Gamla fula skottkärror kan man klä in i mjuk mossa.
 
 
En härligt gul cykel mitt i smultronlandet.
 
 
Gun-Britts gamla moppe.
 
 
 
Ett stiligt par i min smak.
 
 
Välkomnande utanför butiksentrén.
 
 
 
Trädgårdscafé.
 
 
En liten damm och porlande vatten.
 
 
 
Så här skulle min sommarstuga kunna få se ut.
Men misstänker att det ev.är en förvaringsbod för dom.
 
 
Rostig pergola i visningsträdgården.
 
 
 
Älskar rost!
 
 
Storkparet har landat.
 
 
 
 
Så här kan man använda gamla bildäck också.
 
 
Skulle skarvsladdens dosa vara mer gömd skulle väggen ha varit helt perfekt.
 
Då det finns så här enormt många roliga och inspirerande saker att titta på är risken kanske att man glömmer bort att handla växter.
Om så fallet är får man fara dit fler gånger.
 
 
 
Må väl!
 
 

 

6 kommentarer:

  1. Kul att se hur där ser ut nu, det var några år sedan jag var dit, men nog har man fyndat många växter där genom åren. Kanske det blir ännu ett besök där nu efter att ha kikat på ditt inlägg. Det tar ju bara en timme för mig att köra dit, som "nästgårds" så att säga...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Originell plantgård!
    Måste tyvärr meddela att lilla Danlia inte finns mer. Hon tynade bort medan jag var på Gotland trots grannens försök att hålla liv i henne. Konstigt eftersom allt annat växer så det knakar denna rekordsommar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte alls vara orolig Laila för 'Danlia' för hon ska vissna ner under sommaren för att komma tillbaka nästa vår :=)

      Radera
  3. Det är kul att besöka plantskolor som anstränger sig för att inspirera sina kunder! En mossig skottkärra vore väl någonting att satsa på ;)

    SvaraRadera
  4. Hej Helen! Vilket trevligt reportage du bjuder på. Där skulle jag också få tiden (och pengarna) att gå ,-))! Men, precis som du säger i reportaget från din trädgård, "...kan ju inte lägga ned pengar bara på min hobby,..." skulle det vara klokast att ta med bara de pengar som man anser sig kunna "slösa".
    Vilken överraskning att få se din trädgård med någon annans ögon. Lite av en "grande finale" för ditt verk! Hoppas att du själv är nöjd med reportaget.
    Alltså i Allt om Trädgårds Hemma-hos Special som kom idag i brevlådan.

    Hälsningar
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Anja!
      Nej, ingen tidning i brevlådan idag så nu får jag vänta och hoppas den kommer på måndag då :=)
      Ska bli spännande att se vilka bilder som kom med.
      Det var ju ganska länge sedan Sanna Rosén var och fotade, augusti -12.
      Hon mailade ju mig sedan så jag fick se bilderna och läsa texten. Sanna är ju en proffsfotograf och kan hitta allt det fina.
      Nu väntar jag med stooor spänning tills tidningen kommer.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...