onsdag 29 juli 2015

Cremanthodium potaninii - Frösådd.

I början på februari -02 fick jag några frön av Cremanthodium potaninii.
 
 
Frösådde i fuktig s-jord och täckte fröna endast med vermilulit.
Krukan ställdes direkt under växtbelysning och i rumstemperatur ca. +20º.
 

Lägger en plastfilm med lufthål över krukan så att jordytan inte torkar ut så fort.
Vänder plastfilmen vid kondens så att det inte bildas mögel på jordytan.
Det började gro på ca. 14-18 dagar.
 
 
Sådden får fortsätta att stå under växtbelysning och i rumstemperatur.
I mitten/slutet av mars skolas plantorna om med 1 planta/kruka och ställs svalt ca. +15º under växtbelysning eller i växthus.
 
 
I mitten av april har plantorna vuxit lite till.
 
 
I mitten av maj.
 
 
Plantorna blev stora nog för utplantering i rabatt under sommaren.
Klok nog delade jag med mig av plantor till vänner.
 
Har nu varit och fotat i min vän Lenas trädgård, en fullvuxen, blommade planta.
Här i knopp.
Lena har lyckats bra med att hitta rätt växtplats och fått plantan att trivas.
 
 
För att idag slå ut i blom.
 
 
 
 
Man får böja upp blomman lite för att kunna se mitten.
 
 
Cremanthodium potaninii är ca. 30 - 35cm. hög.
Plantan är planterad i lätt fuktig med väldränerad jord i full sol.
 
Hoppas nu att den fortsätter att trivas och växa under flera år framåt.
Men med Lenas omsorg kommer det att gå bra. 
 
 
Må väl!
 
 

13 kommentarer:

  1. Men vilken lustig blomma! Ser lite rufsig ut i håret, lite nyvaken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaaa, ja, det var en bra beskrivning på blommans utseende :=)

      Radera
  2. Ja, den blomman var ju lite annorlunda, men samtidigt fin.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hela det släktet har vackra blommor.... Gillar dom enormt.

      Radera
  3. Så lyckat! De är mina favoriter! Dessutom är de svåra att odla och ska visst vara extra svåra att få tag i grobart frö från. Bra gjort att lyckas med den sådden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kompis Lena ska ha all beröm för hur hon har lyckats få plantan att trivas och må väl i hennes trädgård.
      Är så glad över att jag delar med mig av mina frösådder till kompisar för då får jag ju ta del av den glädje.... från frö till planta :=)
      Jo, har hört att det blir väldigt få frön om det alls blir några överhuvudtaget. men Lena har lovat att ha stenkoll på ev. fröhus :=)

      Radera
  4. Härlig blomma och vilken lycka det måste vara att ha drivit upp den från frö. Alltid lika kul att se dina sådder och annorlunda och intressanta växter.
    Ha det gott!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att syssla med frö och sådder är såååå kul :=)

      Radera
  5. Imponerad av dina frösådder! Vilket busigt och annorlunda utseende. Måste vara en varm känsla när nåt sånt här lyckas.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, både att misslyckas med frösådder och av det lära sig något nytt av misstagen är också bra.
      För då man lyckas med något som är svårare ger en sådan enormt varm känsla i maggropen :=)

      Radera
  6. Riktigt fin är den, en växt med karaktär! Här får man alltid lära sig nya spännande växter.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...