onsdag 28 augusti 2013

Diphylleia grayi.

 

En vacker växt för lunden är Diphylleia grayi.
Den tillhör Berberissläktet och ursprunget är från Japan.
Blir ca. 40-50cm. hög
Trivs i halvskugga/skugga med fuktig men väldränerad jord.
 
Redan i mitten/slutet av maj sticker bladen upp ur marken.
 
 
Början/mitten av maj blommar den med vita blommor.



 
Flikiga vackra blad.
 
 
I slutet av juli bildas blåa bär där fröna sedan finns.


 
Fröna är mogna i slutet av augusti.


 
Fröna har kort hållbarhet och bör frösås inom kort.
 
Är någon intresserad av att pröva frösådd finns det två portioner att få.
Maila eller lämna en kommentar om att du vill ha en portion under inlägget så skickar jag.
 
De två fröportionerna som fanns har fått nya ägare och jag håller tummarna för lyckad sådd.
 
För er som inte är intresserad av frösådd men av en planta kan hitta den hos Spezielplant nästa år.
 
 
Hej och Välkommen Maria Cecilia och Susanne!
Jättekul att ni har hittat hit.
 
 
Önskar er alla en härlig dag!
 
Må väl!
 
 

10 kommentarer:

  1. Vilken fin växt. Söta blommor!

    Önskar dig en trevlig helg!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Så vackra blad.
    Jag testar gärna frön om du har några över.

    De plantor av Törnrosas kjortel från dig blommar underbart här.
    Hur mycket nattfrost tål dessa, kan man spara dem till nästa år i
    potatiskällaren?

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skickar en portion frön till dig Hans.

      Törnrosas kjortel övervintrar jag svalt och under växtbelysning vintertid. Men jag vet att man även kan övervintra den som krukvät i ett svalare rum utan värmeelement under.

      Radera
    2. Oj, tack, det blir spännande, jag ska söka odlingsråd här på din sida. Tack för hjälpen om Törnrosas kjortel, jag filar även på ett inlägg om dessa.

      Radera
  3. Vacker växt! Men, som det brukar har skuggväxter ofta stora blad i förhållande till blommorna. Jag har redan en del storbladiga i mitt förhållandevis lilla skuggparti så att jag nöjer med att beundra dina på bild i stället;)!/Anja

    SvaraRadera
  4. En vacker växt som jag prövat en gång men misslyckats med, frösådd alltså. Så jag tar tacksamt emot frön om du har kvar. Gärna med tips om hur du gjorde... Fröna kom från botan så de var föredömligt förvarade med handhavande fel av mig :-)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin växt den skulle jag gärna prova att så om du har frön kvar . :o)

    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Hej,

    har du fortfarande frön eller knöllar till salu?

    Gregor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr så har jag varken frön eller knölar kvar.
      Kolla på webbutiken Spezialplant eller maila Larz Danielsson direkt så kanske han har :=)
      Hoppas du hittar.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...