onsdag 3 november 2010

Sådd av Månskensklöver - Trifolium ochroleucum.

 Vill man ha en storblommande klöverväxt så är Månskensklöver ett bra tips. Den har trefingrade blad, blomman är svagt ljusgul, bildar en tuva som blir ca. 40-50cm hög.

 Trivs i sol/halvskugga och mina plantor står i upphöjd rabatt med jord mot det torra.

 Fröna behöver ingen kylperiod för att gro men det skadar inte heller ifall man vill låta krukan stå ute under vintern nedgrävd i snön. Det gror under våren och man slipper hanteringen med svala rum och växtbelysning.

Frösår i såjord, inne i rumstemperatur i slutet av feb/början på mars.

Täcker fröna lite tunt med såjord, lägger över plastfilm med lufthål i för att fukten ska bevaras bättre. Vänd då och då på plastfilmen för att få bort kondensen som gör att både frö och jord kan börja mögla.

 Frösådden får stå under växtbelysning hela tiden.
 Det började gro på ca. 4-7 dagar, skolade om när det första 'riktiga' bladparet har vuxit fram med 1 planta/kruka.

 Ställ svalt ca. +15-+18º och fortfarande under växtbelysning. Plantorna växer väldigt fort så man får kruka upp några gånger innan det blir så varmt i jorden att man kan plantera ut i rabatt.


 Ha en mysig avslutning på kvällen!



                             

2 kommentarer:

  1. Margareta i Umeå4 november 2010 kl. 18:56

    Man ska då aldrig bli förvånad :) inte undra på att jag aldrig fått upp några av dessa frön.
    Dom små runda, sitter dom inuti dom större sakerna. Jag trodde dom stora var frön jag :(
    Jag är nog för lite nyfiken. Borde dissekrerat dom.
    Nu måste jag försöka på nytt.
    Tur att du finns Helen. Kram.

    SvaraRadera
  2. Hej Margateta!
    Jag brukar fröså hela 'den stora' 'taggen' men brukar känna lite lätt att den är 'hård' i botten där fröet ska sitta, det är gott om tomma skal.
    Ha en fin kväll!
    Kram på dig med!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...