fredag 17 september 2010

Sorbus commixta 'Carmencita'

Idag löste jag ut årets absolut sista växtpaket, det var väldigt litet,
 det var dyrt och innehöll endast två små lökar.
Men vilka lökar sedan....
Fritillaria camschatcensis 'Aurea' och Fritillaria camschatcensis 'Flore Pleno'.
En Klocklilja med gröngula blommor och den andra med fyllda mörkt purpursvarta blommor. Har sökt efter dessa två några år så det var med glädje och spänning jag öppnade den lilla lådan.

Vädret har varit ruggigt och grått, idag var det höst.  
Har försökt plantera ner lite växter så man får undan krukor som står utanför kallbänkarna. Min kompis Owe dök upp så han fick hjälpa mig genom att ta hem några till sig.

För ett par år sedan köpte jag den Japanska Rönnen 'Carmencita', har inte ångrat mig en enda sekund.
Det är ett vackert träd som blir ca. 3-4m, blommar med vita blommor för att under hösten få små hårda runda lackröda bär i täta klasar. Dom lyser så vackert i solen.

Bladen är även dom små, glänsande gröna och har röda bladskaft, trivs i sol med normal fuktad till torrare jordar.
För övrigt så öppnade sig en klocka på Liljan 'Dizzy' idag,

Syrenen Josée blommar igen,

men liten och ynklig är däremot Höstanemonen - Anemone hupehensis.

Blommar med en blomma, men har däremot ägnat sommaren till att växa sig i sidled åt flera håll, det får jag nog hålla ett litet 'öga' på nästa sommar.

Ha nu en trevlig avslutning på fredagskvällen och en bra början på helgen!


 
                               

10 kommentarer:

  1. Så snyggt, alltihop! Spännande med fritillariorna, hoppas vi får se dem till våren, lycka till! /Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina!
    Jag hoppas också på att få se dom till våren :=)) håller tummarna hårt!!!!
    Men det ska nog gå bra, har den vanliga Svarta Klockliljan utan övervintringsproblem.

    SvaraRadera
  3. Kollade upp fritillariorna, de var ju hur söta som helst!

    Ha en skön helg!
    kram
    Sandra

    SvaraRadera
  4. Hej Sandra!
    Ja, visst är dom fina? Är så glad över dom lökarna :=)

    Ha en bra helg du med!

    SvaraRadera
  5. Jo,dom e fina! jag e helt förälskad i fritillarior..så underbara! :)

    SvaraRadera
  6. Det ska bli spännande att se Klockliljorna nästa år. Kul för dig att äntligen få tag i dom när du sökt så länge :)
    Ha dé

    SvaraRadera
  7. Aha, finns det en fylld svart klocklilja, det visste jag inte. Säger som de andra, hoppas vi får se bilder till våren. Vad bra att du klarar den vackra Carmencita. Jag impulsköpte en på Smultronstället förra sommaren och var lite nervös att den inte skulle klara vintern, men det gjorde den. Jag tycker som du, att den är väldigt fin. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Hej Stina och Helena!
    Om dom blommar nästa år så kommer jag att visa dessa skönheter :=)
    Jag köpte min Carmencita hos Rydlinge efter det han berättade att dom hade testat trädet under många år och den aldrig hade fått några vinterskador.

    Trevlig helg till er med!

    SvaraRadera
  9. Vilken fin rönn lämplig storlek ochså det får bli nästa års inköp.

    Den röda liljan som du hade i utlottningen. Vart har du köpt den?.
    Eller kanske du har en över?

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  10. Hej Gunilla!
    Lilium Notshka har jag köpt för många, många år sedan av Hannelotte Kindlund. Det är en rysk skönhet som ger bulbiller, förökar Liljor via dom. Ska kolla om jag någon över i morgon, får återkomma :=)
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...