lördag 19 februari 2022

Vårlängtan i snöyra.

I januari klagade jag på att det var för lite snö och lilla rabatten var nästan helt synlig.
Nu har snön vräkt ner i februari och jag klagar inte längre på att det är för lite utan nu blir det nästan för mycket.
Svårt att få lagom mängd.

Ute är det grått, mulet och det snöar för tredje dagen i rad.
Längtan till vårsolen och upptinad rabatt känns extra stor.
Trots att rabatten är rätt liten så ryms det en hel del av vårens växter.
Här kommer några sorter.

Anemoner är en av favoriterna som jag ska köpa någon fler sort av. 

A.nemorosa `Blue Eyes`

A.nemorosa `Blue Eyes`

A.nemorosa ´Robinsoniana´

A.nemorosa ´Robinsoniana´

A.nemorosa `Ìce and Fire`

Blåsippa - Hepatica nobilis har jag fått av en vän och fler sorter har jag beställt från Spezialplant.nu  som kommer i vår.



Julros - Hereborus `Anna`s Red` har vackra blad och fina röda blommor så trots att den tar stor plats får den finnas.


 Blek Klocklilja - Fritillaria pallidiflora och Kungsängslilja - F.meleagris i vit och vinröd.




Visst är dom vackra Svart Klocklilja - Fritillaria camschatcensis både den mörka och brungröna formen men eftersom dom förökar sig som ogräs grävdes lökarna upp förra hösten.



 Fylld Blodört - Sanguinaria canadensis `Multiplex` har jag fått av en vän.


Fler vårblommande växter som, 

C.solida `Fire Bird`

Röd Sockblomma - Epimedium x rubra

Dvärgtulpan - Tulipa turkestanica

Flocktulpan - T.tarda

Prakttandrot - Cardamine waldsteinii

Ranzania - Ranzania japonica.

 
Vitsippsruta - Isopyrum thalictroides


Arisaema `Azlan`


I slutet av maj är även Vitluva - Mitella diphylla och Lönnbräcka - Mukdenia rossii på väg att blomma.




Tror faktiskt att maj är min absoluta favoritmånad. 
Allt vaknar till liv igen efter en lång och mörk vinter.
Längtan är stor.




6 kommentarer:

  1. Maj är helt klart en ljuvlig månad :) Anna's Red var en vacker julros. Du visar många fina växter som jag älskar och odlar här också.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, finns så många vackra vårblommande perenner men tyvärr så rymmer jag inte dom alla. Kul att du också gillar och odlar många likadana.

      Radera
  2. Hej Helen!
    Vilka underbara växter du visar. Alla fina vitsippor, och en härlig Julros. Färgen är så fin. Vi har haft bar backe nästan hela januari och februari, men nu kom det snö, så det är vitt ute. Hade redan spanat in några knoppar långt in i blåsippan.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, våren är en underbar tid och du ligger långt före men så småningom kommer den även hit. Ha det gott!

      Radera
  3. Det er dog en utrolig mængde dejlige forårsplanter du dyrker, og jeg forstår at maj er din yndlingsmåned! Er det virkelig muligt at dyrke alle disse fine planter på en balkon? Det er imponerende! Du viser mange af mine yndlingsplanter i dit indlæg, f.eks. de små tulipaner, anemoner og Fritillaria, og jeg tænker det må være svært at vente på forårssolen lige nu, men den skal nok komme.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Nej, numera har jag fått möjlighet att gräva en rabatt och odlar en del perenner, buskar och ett träd där. Har nu ändrat min profilbild så det ska bli helt rätt. Solen och värmen kommer man måste bara ha lite mer tålamod. Under tiden får man roa sig med frösådder inne inför kommande säsong.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...