söndag 20 februari 2022

Cardamine enneaphylla "Danlia"

En annan efterlängtad vårblommande växt är Cardamine enneaphylla "Danlia"
En frösådd som gjordes för många år sedan och som jag har berättat om flera gånger tidigare.

Har ju flyttat från hus till lägenhet och sedan ytterligare en gång till men har fortfarande kvar plantor av den. 
Då vi flyttade från huset grävdes rötterna upp och planterades ner i en väns trädgård.
Spred också rötter till många av mina vänner för att säkerställa den skulle finnas kvar.
Har även odlat i kruka under några år men då jag numera har fått möjligheten att gräva en liten rabatt växer den här igen.

Redan de första dagarna i maj anar man de röda stjälkarna på väg upp ur jorden.



Den sprider sig ganska fort och om den tar för stort utrymme är det bara gräva upp rötter, kruka in och dela med sig till någon som vill ha.

Men böjd stjälk växer den fram och man ser den gräddvita blomknoppen.



Den behåller inte hela tiden den röda färgen utan övergår i grönt då blommorna ska slå ut.



I slutet av maj står den i full blom.
Det bildas en tunn frökapsel men det blir inga frön utan sprids genom rötter.
Den vissnar sedan ner under juni och försvinner helt under jord.

Namnet kommer från mina barns namn DANiel och ceciLIA




4 kommentarer:

  1. Väldigt fin och kul namn. Cardamine sprider sig men är så vackra att jag inte upplever det som ett problem utan som du - en möjlighet.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, släktet Cardamine är en av vårens favoriter och gillar dom väldigt-

      Radera
  2. Hej Helen. Det var länge sedan jag tittade in på din blogg men nu ser jag till min glädje att du fortfarande håller i. Här i Göteborg är full vår även om den dumma nattfrosten slog till i slutet av mars efter en i stort sett frostfri månad. Blommorna på en rododendron som redan slagit ut blev helt förstörda. Jag undrar, fick inte jag av dig för så där 20 år sedan en liten planta av kentuckykaffe (Gymnocladus dioicus) som du sått? I så fall kan jag hälsa från den. Det är nu ett resligt och slankt träd på cirka 6 meter. Några blommor har jag inte sett än.
    Hälsningar från din gamle vän Kenneth i göteborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kenneth!
      Så roligt att du tittade in här och lämnade en kommentar.
      Det är faktiskt inte länge sedan jag tänkte på dig då jag kollade in AoT på fb.
      Ja, det stämmer att jag hade med mig en planta till dig av kentuckykaffe för många år sedan. Vi träffades på trädgårdsmässan i Sth.
      Kul att den växer och lever fint så nu hoppas vi bara på de första blommorna.
      Här i Piteå snöar det och vi har nog närmare 50cm djup snö och mer väntas komma under några dagar framöver.
      Våren lär dröja och tror inte att vi har haft så här mycket snö vid den här tidpunkten tidigare. Inte i alla fall de senaste åren jag har sett på mina bilder.
      Hoppas nattfrosten håller sig borta runt dina trakter så det inte blir så många skador på vårens växter.

      Allt gott till dig!


      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...