fredag 26 februari 2016

Ett fåtal frösådder under växtbelysningen.

Det är inte många frösådder som finns under lysröret just nu.
Endast tre;
 
Törnrosas kjortel- Rhodochiton atrosanguineum
 

 
Toffelblomma - Calceolaria 'John Innes'
 
 
En söt lågväxande gulblommande perenn som är tänkt i sommarens krukor på balkongerna.
 
Hypericum androsaemum.
 
 
Även den är tänkt till sommarens krukor eftersom den både blommar och ger frön vid tidig sådd.
 
 
Alla dessa tre frösorter gror inne i rumstemperatur och krukorna ställs direkt under växtelysning.
 
Det finns faktiskt två krukor till, Buskvallmo - Romneya coulteri.
 
 
 
Men dom får pendla mellan rumstemperatur och kylskåp.
Om den här frösådden får jag återkomma till senare.
 
Trevlig helg!
 
Må väl!
 
 




4 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med de där första groddarna! Jag väckte min femtonårige son i morse med mina askar med nygrodd basilika. han tyckte bara jag var jobbig....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaa, konstigt att sonen inte uppskattade en sådan trevlig uppvakning ;=)
      Underbart då det gror!

      Radera
  2. Härligt när det börjar visa sig i sådderna.
    Här har jag dragit ner på sådderna i år. Men törnrosa är ett måste så den är på gång.
    Buskvallmo är det en perenn?

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir inte så många frösådder för mig heller pga. att jag har inte så stor plats att driva upp dom på.
      Jo, Buskvallmo är en perenn växt men tyvärr bor vi i för kall zon. Växer och fungerar fint i rabatten längre ner i vårt avlånga land.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...