lördag 16 april 2011

Växthusets värmefläkt.

Den har några år på nacken värmefläkten från Willab.
De första åren kom jag ihåg hur man ställde in temperaturen men det är numera glömt.
Minns att det var onödigt krångligt, nog måste det väl gå att göra det hela betydligt enklare eller?
Efter massa besvär varje vår så fick jag av en snäll elektriker en termostat fastskruvad på en bräda. 

Nu drar jag upp fläktens 'spakar' nästan högst upp, ställer den lösa termostaten på ca. +15º och fläkten startar då det blir kallare än så i växthuset.

Växthuset är 12,1kvm. och med den inställningen av fläkt/termostat håller det nattetid mellan +10º - +12º inne i växthuset trots att det kan vara ändå ner till -8º ute.
Är det kallare än så ute ställer jag upp termostaten inne i växthuset lite till.
 Ju varmare det sedan blir ute nattetid ju mer drar jag ner gradantalet på termostaten.
Enkel och bekväm lösning på en besvärlig inställning av fläkt..

Önskar er alla en trevlig lördag kväll!

13 kommentarer:

  1. Ja ibland är det onödigt krångligt!Skönt att du fått till en bra lösning.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Hej Helen
    Tack för bra information, det kan som sagt hänga på 'liv och död' för dom små liven, så får man hoppas att det inte blir strömavbrott :O
    Ha en fin lördagskväll/Stina

    SvaraRadera
  3. Det kan vara så att det ligger en beskrivning till just en sådan fläkt i trädgårdsskjulet, på tredje ylla till höger ovanpå de mellanstora krukorna, kollar imorgon, kan ta bild och mejla.
    Ha en fin fortsättning på lördagskvällen.
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Nä det ska inte vara krångligt att använda saker för då blir det inget kul. Jag önskar mej ett växthus :) Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Den värsta mardröm för ett växthus på nordliga breddgrader denna årstid måste nog vara strömavbrott. Vad gör man om det skulle inträffa? Springer till växthuset mitt i natten och tänder 100 värmeljus?
    Tur för oss att elen fungerar.

    SvaraRadera
  6. Tur att vi har våra fläktar:) Jag bor ju lite längre söderut ( Sundsvall), men utan fläkt skulle det aldrig gå......Den jag har nu köpte jag för några år sedan på Jula, billig som bara den och den har fungerat jättebra. Och termostat har den:)
    Jag har tvättat och fixat till mitt lilla växthus idag, testkör fläkten inatt utan växter. Men imorgon åker dom ut! Jag har även en gasolkamin som jag kan ställa dit om det skulle bli kris med elen:)

    SvaraRadera
  7. Men ooooh så himla smart!!!*antecknar i önskelistan till tomten*

    SvaraRadera
  8. Hej igen Helen, en liten fråga....vad håller du för lägsta temperatur under natten?

    SvaraRadera
  9. Försöker hålla runt ca. +10º ibland blir det lite lägre, men det gör ingenting.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Nytt försök..
    Jag undrar hur väl isolerat växthuset är? Är det kanalplast eller enkelt glas? Hos oss är det rejält kallt om nätterna ännu i början av april.

    / Vincent

    SvaraRadera
  12. Vincent!
    Hej och Välkommen!
    Eftersom växthuset bara skulle användas till odling valde jag 10mm. kanalplast.
    Man kan ju även hänga upp fiberduk inne i växthuset på 'väggarna' för att hålla värmen lite till.

    SvaraRadera
  13. Växthus ligger högt på önskelistan, det kanske blir av i år. Tack för tipset, ska komma ihåg det!

    Ha det gott!

    Blomkärringen/Gullvivan

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...