söndag 10 april 2011

Njutit i växthuset.

 Det är fortfarande mycket snö kvar i trädgården.

 Man har börjat ana lite av kallbänkarna.

 Det blir spännande att se om alla plantor från i fjol har överlevt den stränga vintern.
Har tillbringat helgen i växthuset och sysslat med omskolningar.

Hyllorna börjar fyllas av växter


Är fundersam på hur allt ska få plats, men det löser sig alltid på något sätt.
Brukar fröså rätt många olika sorters 1-åriga sommarblommor men i år har det nog slagit rekord.
 Har fullkomligt fått 'fnatt'.
Har haft svårt att låta bli fröpåsarna i butikerna sen har en och annan beställning gjorts via nätet.
En sommarväxt jag gillar är Salvia splendens
Har köpt 'Reddy Purple' och 'Blue Ribbon' från Rara Växter

 Efter omskolningen blev en hylla fylld.

Måste köpa längre stödpinnar för Törnrosas kjortel - Rhodochiton atrosanguineum är stor nog för att börja klättra.

Palettblad - Solenostemon 'Carafree Mixed' måste krukas upp.

Upptäckte i kväll att Trillium camschatcense som kom från Borealis tidigare i veckan har knopp.

Visst är det en härlig tid?
 Själv njuter jag varje sekund!

Önskar er alla en trevlig avslutning på helgen!

17 kommentarer:

  1. Så fint du har det i växthuset - alla små plantor som står så fint på rad i sina tråg. De måste få MVG i uppförande :-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket växter du har i ditt växthus, du måste ha värme där också.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Helen, när jag ser ditt fina växthus så får jag inspiration att starta vårt för säsongen.
    Vilken härlig grönska du har därinne.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  4. Ja, ordning och reda måste det vara annars tappar jag kontrollen :=)
    Har en frostvakt som är ställd på +15º så den går nattetid.

    SvaraRadera
  5. Åh så fint du har i växthuset..och mycket plant:)
    Ser att du har mycket snö kvar också men det töar snabbt.
    Jag startar inte upp växthuset förrän 20 april..är för snål:))men mina dagliljor från Bourdillon kom igår och dom står ute på altan.

    SvaraRadera
  6. Ja det var verkligen en massa plantor :) har du tur får inte ogräset plats på tomten i sommar :) Kram Suss

    SvaraRadera
  7. Tjohoo :)
    Det måste vara guld värt med ett växthus när det är snö och kyla kvar. Du är flitig med sådderna! :) Jättekul att läsa om dina sådder och hur du hanterar dem i växthuset. Jag missade fiberduk en solig dag och några blad brändes på en växt.... fy på mig :(
    Har du värme på i växthuset? Vad har du för natttemp?
    Jag sådde idag sommarblommor och ställde i mitt lilla växthus, tror jag har en nattemp på c:a 6+ och jag är nyfiken på om det är tillräckligt varmt för dem att gro. Får ju testa mig fram :)
    Ha det så gott :)

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att du har ditt växthus när du fortfaranade har så mycket snö! Men i växthuset har du ju hur grönt och fint som helst!
    Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  9. Att ha växthus i min zon känns som lycka :=)
    Nattemperaturen ligger på ca. +10º - +12º, har en frostvakt som är ställd på att starta vid +15º.

    Kul att 'se' dig här Lotta8`), du är Välkommen!

    SvaraRadera
  10. Hejsan Helen!
    Nu skall jag äntligen fråga det som jag har velat göra länge men glömt: Dina sådder ser så proffsiga ut - inte bara kvalitetsmässigt utan även kvantitet. Har du en plantskola eller hur kommer det sig att du har så mycket av en sort?/Anja

    SvaraRadera
  11. Hej Anja!
    Nejdå, jag har ingen plantskola :=)
    Det är väldigt många plantor av sommarblommor pga. älskar att fylla massor av krukor + att jag delar med mig till nära och kära.
    Att det sedan blir olika mängder av antal perenner beror på hur många frön en påse innehåller. Många sorter är nya för mig och dom testas på flera ställen i trädgården, dom plantorna är endast till för mig och några av mina vänner som får pröva i sina trädgårdar.
    Sen blir det alltid för många av andra sorter och då deltar jag i trädgårdsföreningar jag är medlem i på växtmarknader, några varje vår.
    Blir det någon planta över byter/ger bort eller så hamnar överflödet i komposten.

    SvaraRadera
  12. Oj, så mycket snö du har, men den försvinner nog snart. I växthuset är våren igång, oj så mycket plantor du har!
    Ha det riktigt gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  13. Hihih....åh vad jag känner igen mig från när jag hade växthus. Såg ju ut som man bedrev en plantskola....hihi. Men det blir så fint sen med alla blommor, och det är kalasbra att kunna fylla ut rabatterna med sommarblommor som blommar hela sommaren:) Mvh Helén

    SvaraRadera
  14. Otroligt, vilken plantpraktik! Man blir så glad av att se dem!

    SvaraRadera
  15. Prakt, menade jag förstås, inte praktik... ;)

    SvaraRadera
  16. Det är mycket redan som det är....
    och massor av sorter är fortfarande inte omskolade. Sen gror perennsådderna som har varit på kylbehandling :=)
    Inte undra på att det ser ut som en liten plantskola.

    SvaraRadera
  17. Tack för besök i min blog :) Oj vad mycket snö du har kvar i din trädgård, men det har ju gått några dagar nu så det har kanske hunnit försvinna lite mer. Här sa det bara svisch så försvann snön som jag var säker på skulle vara till midsommar :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...