fredag 3 september 2010

Trolldruvor.

Det finns flera olika sorter av Trolldruva – Actaea,
tycker att det är svårt att hålla reda på namnen mellan de olika färgerna.
Jag har plantor som får vita, röda, svarta och 'mörkrosa' bär.




En del bärklasar hänger neråt medan en del står mer rätt upp, bärskaften kan vara vita eller röda.



Blommar under våren med skira vita blommor i en tätt klase.

Gemensamt för dom alla är att hela växten är giftig och man kan få blåsor och hudirritation av den vita mjölksaften.

Höjden varierar beroende på sort från ca. 40-100cm. Svart är lägst medan den 'mörkrosa' är störst hos mig. Trivs i halvskugga/skugga och fuktig men väldränerad jord, har även sett praktexemplar i torra söderlägen.
Alla sorter fröar av sig rätt så rejält men vill man fröså under 'kontrollerade' former bör man tvätta bort fruktköttet.
För bästa resultat bör man börja med att låta sådden få en 'varm period' för att sedan låta sådden stå ute en längre period.
Enklast+ lättast =
Fröså under hösten och låt krukan stå ute hela vintern så gror det under tidig vår. Glöm bara inte att passa med vattningen då vårsolen börjar lysa.

Ha en trevlig fredagskväll!



 
                      

4 kommentarer:

  1. Hej..jag har bara den vita men den är vacker. Har funderingar på att flytta ut den till ytterkanten av rabatten på grund av att den, som du säger, fröar av sig i massor.
    Jag visste inte att det finns en fjärde sort - den mörkt rosa.

    Önskar dig en trevlig helg och hoppas du har samma sommarvärme som mig:)

    SvaraRadera
  2. Hej Bitte!
    Den är frösådd med beskrivning på mörkrosa bär, men det ser man bara då man håller de rödfärgade bären intill varandra.

    Jadå, vi har haft det varmt och soligt, dagen har gått till att plantera ner växter.

    Ha en skön och bra helg du med!

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder Helen!Den där rosa var ny för mig också.Jag tycker att blommorna är riktigt söta.

    SvaraRadera
  4. Så är det icke zon nummer som gör, att jag inte kan få dem att växa, när de går i det nordligare. Må forsöka igen.Tycker mycket om dem.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...