söndag 12 september 2010

3 x vit.

Läser i senaste numret av Allt om Trädgård att 'Ullas Inspiration' av Ulla Hasselmark läggs ner, hon slutar efter många år.
Det är jättetråkigt tycker jag, gillar hennes bilder och tips på roliga odlingsvärda växter, Ulla var en stor del av AoT.
Önskar verkligen att tidningen återgår till fler reportage från 'vanliga' trädgårdsamatörer med bilder från deras trädgårdar, kunna ta del av deras odlarglädje, erfarenheter och kunskaper.
Nog om det!

I fredags fick jag åter besök av en liten goding,

visst är väl den söt?
Tycker det är så trevligt att Igelkotten kommer och hälsar på då och då.

Det blommar fortfarande massor av växter i rabatterna, tänkte presentera tre vita som jag tycker om och blommar nu.
Vit Hängpimpinell – Sanguisorba tenuifolia 'Alba'.
En höjdare på ca. 180-200cm hög, trivs i något fuktig men väldränerad jord,

sol till halvskugga, lätt att fröså.

Fröna kan gro i rumstemperatur men enklast är att ställa ut krukan och låta den stå ute hela vintern så gror det under våren. Däremot det tar något år innan den har 'vuxit till sig', men man ska inte ha bråttom.

Vit Solhatt - Echinacea purpurea ´Alba´

Trivs i varma torrare jordar i full sol, blir ca. 60-70 cm. hög, även dom lätta att fröså. Kan gro i rumsvärme men flest grodda frön tycker jag det blir efter en kylperiod.

Vit Knippgentiana - Gentiana asclepiadea 'Alba'

Min planta står alldeles för torrt, den växer vackrast i fuktig men väldränerad jord. Lätt sol till halvskugga, blir ca. 50 – 60 cm hög om den planteras rätt.

Lätt att fröså, det kan gro i rumsvärme men bästa resultatet har jag fått efter en kylbehandling. Tänk på att små/pyttefrön ska inte/endast täckas med ett väldigt tunt jordlager/sand.

Ha en mysig söndag och ta hand om varandra!

 
                              

11 kommentarer:

  1. Tre vita perennvavoriter även för mig. Dock har jag inte den vita knipgentianan - bara den blå plus en rosa är på G.
    Igelkotten blir väl snart rödlistad - vi har inga trots alla föruttsättningar för mat och "husrum"!/Anja

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag är ny besökare på denna intressanta blogg, jag ska genast lägga till den i min lista! Den vita pimpinellen ser mycket spännande ut. Jag har två sorters röda; den vanliga `Tanna´och en rejält hög som heter `Red Thunder´. De har blommat minst 1,5 månad nu och är fortfarande snygga, hur är det med den vita, blommar den också länge?

    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Härligt med igelkottar i trädgården! Här har vi inte sett några men när vi bodde i Karlskrona umgicks vi hela tiden med små kottar som kom in och tog för sig av hundmaten!

    SvaraRadera
  4. Underbara växter, kanske särskilt knippgentianan, men frågan är om inte Kotte är sötast av dem alla. ;-)

    Du vet väl förresten att Ulla Hasselmark har en hemskt trevlig blogg, http://hasselmark.wordpress.com? Kanske något att läsa som tröst i saknaden efter hennes tidningsspalt.

    SvaraRadera
  5. Hej Helen
    Visst är det mysigt med igelkottar. Själv har jag en som kommer och hälsar på då och då :D
    Fina vita blommare!
    Den Vita Hängpimpinellen hamnar direkt på min "vill ha" lista :)
    Ha det bra / Stina

    SvaraRadera
  6. Hej Anja!
    Jag har också rosa Knippgentiana, den är lite 'klenare' i växtsättet än blå och vit. Den har precis börjat blomma hos mig.

    Hej Katarina!
    Välkommen till min Blogg!
    Jättekul att du hittat hit och att du vill lägga till mig i din lista :=)
    Nu då du har hittat mig så hittar jag till din Blogg, ska bli spännande att läsa.
    Den vita Pimpinellen börjar blomma hos mig några dagar in i augusti och blommar till slutet av september, kanske ännu längre, är lite osäker.

    Hej Laila!
    För ett par år sedan fanns det gott om Igelkotter runt omkring där jag bor. Sen försvann dom och nu i sommar har en hittat tillbaka. Hoppas den stannar :=)

    Hej Arboarkticum!
    Jag visste inte att Ulla H. hade en egen Blogg förrän jag läste om den i senaste AoT. Hon hade skrivit adressen där och jag ska absolut kolla in den.

    Hej Stina!
    Tycker det är så roligt att jag har sådana växter att din 'vill ha' lista blir längre :=)

    Ha en trevlig avslutning på söndagskväll!
    Själv ska jag se filmen 'Mama Mia'

    SvaraRadera
  7. Häggpimpinellen är ny för mig. Gillar lite ståtliga växter, och den här ska jag tänka på, när jag behöver något fluffigt i bakkanten.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Gentiana har jag faktiskt inte i min trädgård men jag kommer ihåg den från Frankrike där min lillebror pluggade - oj vad läcker den var!
    MB

    SvaraRadera
  9. Hej Ruben!
    Jag rekommenderar Hängpimpinellen varmt, den är sååå vacker.

    Hej Maria!
    Gentianor i alla färger och sorter är fina, jag gillar dom verkligen.

    Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
  10. Vad kul med en igelkott på besök! Supersöt!

    SvaraRadera
  11. Hej Cia!
    Ja, visst är den :=) Du må tro att tjejerna tyckte det var kul.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...