fredag 2 juli 2010

Skriker i rabatten.

En som verkligen syns i rabatten är den Engelska Vallmon 'Frances Perry',

hon är liten och späd så den får stå kvar, tur nog lugnas hon ner av den Blekgula Smörbollen 'Alabaster'

båda står tillsammans i en något fuktig men väldränerad rabatt.
Många ogillar gula och oranga växter, kan vara väldigt starka i färgerna och ibland svårplacerade, men trots allt så gillar jag dom.
En annan växt som har både gult och rödoranga färger i sina oansenliga blommor är Feberroten - Triosteum himalayanum,
 
efter blommningen bildas klart röda 'frukter' i täta klasar som är väldigt dekorativa. Den växer sig ganska fort till en större planta,

trivs i lundmiljö, men min planta växer i en upphöjd, ganska torr och halvskuggig plats.

Har i ett tidigare inlägg visat bilden på Mångbladig Incarvillea (Incarvillea zhongdianensis),  

jag fick två plantor och den andra har börjat blomma,

och den är mörkrosa.

Natti, natti!
Dröm ljuva drömmar!


 
                                  

3 kommentarer:

  1. Feberroten är en ny bekantskap för mig. Fint att den får röda "frukter". Bladen såg också lite speciella ut. En sån växt vill jag också ha....Tack för tipset :)
    Ha en skön helg...

    SvaraRadera
  2. Njuter alltid av att titta på dina fina växter! Här är det lite mer "vanliga" torparväxter som dominerar. Men jag samlar kontinuerligt tips på "nya" växter i ett worddokument. Din blogg har redan bidragit med många uppslag!

    SvaraRadera
  3. Hej Stina!
    Släkten Feberot är trevliga, vackra blad och fina 'frukter', ska visa foton på den då bären har bildats. Har en till som jag kommer att visa senare, då med vita 'frukter'
    Ha en trevlig helg!

    Hej Laila!
    'Vanliga' växter ska man ha massor av, det är ju dom som 'bygger' upp trädgården :=)sådana har jag gott om. Sen får man plantera in några som har det 'lilla extra'.
    Vad glad jag blir att du har hittat nya växter som du blir intresserad av i bloggen :=))

    Ha en mysig helg!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...