lördag 10 juli 2010

Krolliljorna blommar.

Fler Krolliljor har slagit ut i värmen, både köpta och frösådda, men alla lika vackra.
Lilja nummer två som var frösådd från frön av L. martagon var. Cattaniae blev inte lika mörkröd som den första utan rosa, den tredje löken kommer inte att blomma i år utan där får jag vänta och se vad det blir för färg.
Är 2004 sådde jag frön från en Krolliljesort som heter 'Burgundy', det blev totalt sju plantor, tre rosa, tre mörkröda och den sjunde har fortfarande inte blommat trots att dom står tillsammans i en 'grupp'


Den här är frösådd från vit Krollilja,

den är väldigt tät och har kort stjälk.
 Har även köpta 'äkta' Krolliljor, här är 'Early Bird',

vit,

och Rosenlilja - L.cernuum.

Den här har jag köpt av trädgårdsvänner som har en mörkröd sort,

den är väldigt vacker då den är på väg att öppna sig, har glesare mellan klockorna.

nu väntar jag på att den mörkbruna/svarta ska öppna sina blommor men det dröjer ett tag till.
I väntan på det får jag glädjas åt att Pionen 'Bowl of beauty' slog ut sin första blomma idag.


Ha en trevlig lördagskväll!

 
                                      

3 kommentarer:

  1. Vilka fina Krolliljor! Jag känner att jag måste få in lite mer Krolliljor i min trädgård när jag ser dina fina bilder :-)
    Ha en skön söndag...

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar samling av krollisar. Vackert.
    När sommaren väl kommit då är det ingen skillnad på växthastigheten trots att du bor 30 mil norr om mej, för din Bowle of Beauty är snabbare än min. Min blommar nog i morrn :))

    SvaraRadera
  3. Hej Stina och Bitte!
    Krolliljor kan man aldrig få för många av, har man väl skaffat en vill man ha fler ;=)
    Roligt att få vara lite före då med Pionblomningen fast du kommer tätt bakom :=)

    Ha en trevlig söndagskväll!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...