fredag 18 september 2015

Frörensning pågår.

Regnet fullkomligt vräker ner men det är varmt ute, +17º
I dag har jag rensat lite frön som ska skickas in till STA:s frölista.
 
 
På bilden är det frön av Ligularia sp. C.C 5244 Exp. Nepal.
Det kan vara svårt ibland att veta vad som är frö och vad som är skräp.
 I det här fallet ska fröet vara 'tjockt' och se välfyllt ut. Skräpet är tunna 'pinnar'
Men ju oftare man rensar ju mer man lär sig.
 
Har turen att få plocka frön i mina vänners trädgårdar.
Om vi är många medlemmar i föreningen som plockar, rensar och skickar in så blir listan lång.
Här kan man läsa hur det hela går till.
 
 
 
Må väl!
 
 

4 kommentarer:

  1. Ja jisses vad fröer man rensat och skickat åt höger och vänster!

    Som den frötoka man är ska man alltid vara förberedd på att hitta fröer så därför har jag i mobilens fodral några tomma med mig!

    Har varit bra mååånga gånger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och med "några tomma" så menar jag tomma fröpåsar...

      Radera
  2. Ja, nu börjar frögmmorna fyllas på, fast rensa frö är ingen favoritsyssla.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Har just samlat in ett gäng ''frön''. Får nog börja om från början och sålla bort skräpet!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...