onsdag 31 december 2014

Årskrönika 2014 del 1.

Ett helt trädgårdsår går mot sitt slut och jag har gjort en kort sammanfattning om hur det var.

Januari

Årets första dag brukar börja med några frösådder.


Det regnade ofta och mycket i dec.-13 och början på jan-14 så vattnet steg över rabatterna.
 
 
Februari
 
Lite snö och tjock is låg över hela trädgården.
 
 
 
Det var även i slutet av månaden telefonsamtalet kom, några år för tidigt.
 
Vi hade fått lägenheten som vi stod i kö för.
Precis i det hus och precis den lägenhet vi ville ha.
Vi beslutade oss för att sälja huset och flytta.
 
Mars
 
Ovanligt lite snö mitten av mars och taklökstrappan var synlig.
 
 
April.
 
Växthuset är startat och en del av frösådderna har fått flytta dit.
 
 
Perenner och buskar skulle inte ingå i husförsäljningen så en del ovanliga och mer värdefulla växter grävdes upp.
 
 
Fick hjälp av Owe.
 
 
Frösådderna i kallbänkarna tog en vän hand om.
 
I rabatten anade man blomknopparna på Julrosen - Helleborus x ericsmithii 'Winter Moonbeam'
 
 
 Vi började flytta lite möbler och prylar till lägenheten.
 
Maj
 
Våren är här och blommorna bjöd på ljuv fägring.
 
Mosippa - Pulsatilla vernalis
 
 
I växthuset blommade Vit Kobrakalla - Arisaema candidissimum
 
 
Rötterna som jag grävde upp hösten -13 av Vårtandroten - Cardamine enneaphylla 'Danlia' vaknade i kallbänken.
 
 
Växterna fick flytta till andra trädgårdar med hopp om att dom kommer att spridas vidare.
 
Juni
 
Prydnads Apel - Prunus virginiana 'Canada Red' står i blom.
 
 
Tidig Bergvallmo - Meconopsis quintuplinervia slår ut sina blekblåa klockor.
 
 
Pionernas tid är här.
 
 
Huset är sålt!
 
Den 22 juni går jag min sista runda med kameran i trädgården.
Njuter av allt som blommar i rabatterna.
 
Vit Tolvgudablomma - Dodecatheon dentatum
 
 
  Bergvallmons härliga blåa färg lyser upp på flera ställen.
 
 
 Purpurapel - Malus 'Rudolph' - bjuder på färgen rosa.
 
 
Mitt älskade växthus är utstädat klart.
Lite blommor hälsar nya ägaren Välkommen.
 
 
Överlämnar med varm hand en fin trädgård som är fylld med mängder av spännande och vackra perenner, buskar och träd.
 
Allt har sin tid och tiden som husägare är över.
Går mot nya spännande mål.
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Gripande läsning om husförsäljning, jag får en klump i magen när jag tänker på den dagen som ju måste komma. Skulle du vilja skriva mer om vilka funderingar och överväganden du hade, hur det kändes och hur man överlever i lägenhet med din passion i bagaget? Det skulle jag älska att läsa och lära av. Eller du kanske har gjort det, skrivit?
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag grunnar på ett inlägg och kommer att snart summera första året som gått sedan flytten från trädgården :=)

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...