tisdag 21 maj 2013

Trädgårdens olika skalbaggar.

Helgen som var bjöd på ett fantastiskt härligt väder.
Det exploderade ute i trädgården, blommor och blad slog ut.
 
Tyvärr så blev det full fart även på trädgårdens odjur, liljebaggen - Lilioceris lilii har hittat hit.
 
 
Har säkert plockat 100st.
 
Fick kolla noga först för alla röda prickar mellan Liljornas blad var inte liljebaggar.
 
Nyckelpiga, en medlem från släktet Coccinellidae.
 
I går när jag tog vatten från regntunnan såg jag något stort som simmade där.
Något jag inte sett förut.
Det var en dykarbagge av släktet Dytiscus.
 
En hona om jag har googlat rätt.
Den var minst 3 cm lång.
 
Sökte bland fotona efter fler fina baggar som varit på besök här och fann bla.
 
Grön Blombock - Lepturobosca virens
 
 
Fyrbandad blombock - Leptura quadrifasciata
 
 
Blåoxel - Platycerus caraboides
 
 
en svart bagge
 
 
Humlebagge - Trichius fasciatus
 
 
Till sist en liten Fjortonfläckig Nyckelpiga - Calvia quatuordecimguttata
 
 
Har googlat på namnen så det kan vara något som är fel men ni får gärna rätta det i så fall.
Kanske är det även så att någon kan namnet på den svarta baggen också.
 
Tack för alla snälla kommentarer i inlägget här nedan.
 
Ha en fin dag!
Må vä!
 
 
 

8 kommentarer:

  1. Sikke mange fine insekter du har samlet her:) ja ærgeligt med liljebillen,den kan gnave mange fine planter i stykker,men godt du har fanget så mange.

    SvaraRadera
  2. Jagar liljebaggar här också. Inte så många som du men några per dag. Men efter helgens regn är det tydligt... ..tjälen verkar inte ha reducerat sniglarna nåt vidare.

    SvaraRadera
  3. Baggarna ser ju mycket fina ut
    men usch jag gillar inte småkryp
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. Jag spanar efter de röda baggarna, och har inte sett dem på ett tag, hoppas jag hittade alla förut. Det är inte kul med uppätna liljor. Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  5. Blombocken och humlebaggen ser ut att vara de som har bäst smak - kryper ju på dom finaste blommorna! Lugnet hos mej än så länge - men dom dyker väl snart upp...

    SvaraRadera
  6. Usch för liljebaggar - de har jag gott om också:-( Väldigt vackra, men hemska i övrigt.

    Jag gillar baggar och insekter, kul att du visade upp ett gäng snyggingar!

    Ha en fin kväll! Kram!

    SvaraRadera
  7. Så tråkigt att liljebaggen hittat till din trädgård.
    Jag har också startat krig mot mina röda rackare och jag ska vinna!!
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder på skalbaggar, Humlebaggen har jag aldrig sett förut, den var ju riktigt söt! Mindre söt är Liljebaggen som jag inte gillar alls, har också dödat flera stycken i år. Ha en skön helg!/ Kram Titti

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...