fredag 16 november 2012

Blooming friday.

 
Dagens blommiga temaord är 'Ljusglimtar' 
 
Eftersom bloggen endast handlar om frösådder och trädgård i allmänhet får jag söka mina ljuglimtar där.
 
Det är en mörk årstid nu och dygnet innehåller bara några få timmar av ljus.
Därför blir mina ljusglimtar de dagar man ser solen och den lyser ner mot markens yta.
Det blir så fantastiskt vackert ute.
 
Solen är låg och skuggorna blir långa.
Irisens blad som speglar sig i den frusna dammens yta.
 
Solen strålar ger ljusglimtar i glaskulan där då träden avspeglas upp och ner.
 
De dagar det har snöat får ljusglimten glasklotet att se annorlunda ut.
Den blir fylld av snöstjärnor.
 
Men då solen försvinner ner i horrisonten och det åter blir mörkt.
Då tänder man alla ljusen i lyktorna som är spidda runt i trädgården.
Har även gjort lyktor av konservburkar som hänger i armeringsmattan och man anar ljusglimtar.
Nu får vädret påverka så burkarna blir vackert rostigta och passar in perfekt.
 
Ja, det var några av trädgårdens ljusglimtar.
 Nu kan jag kolla in hos Hélene på bloggen
'Bland rosor och bladlöss'
hur ni andra har tolka era ljusglimtar.

Trevlig avslutning på fredags kvällen!
 

15 kommentarer:

  1. Underbara ljusglimtar som du bjuder på...=)
    Vilket underbart glasklot...var har du köpt det...???

    Kram Ninni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kulan köpte jag på 'Presenten' i stan för några år sedan. Har sett att dom ibland har den även nu i hyllorna :=)
      Kulan ser ut att röra sig upp och ner i spiralen då den snurrar, faktiskt ganska fin.

      Radera
  2. Håller med föregående skrivare och undrar vart du har fått tag i det otroligt snygga klotet?
    Vinterbilden med det är superfin...Vill ha :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det fint med ljusglimtar i trädgården.
    Och att kunna göra dem själv är toppen.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Tänk att det är sådan skillnad på ljuset i glaskulan på de två bilderna. Vinterbilden är fantastisk!
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  5. Jag var jättenära att köpa en sån där glaskulesnurr, men hade lite för ont om pengar just då. Nu när jag ser dina fina bilder ångarar jag mig!

    SvaraRadera
  6. Snön på kulan och det där ljuset, mmmmmmh, härligt att se.
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Nydelige lysglimt! Den kulen som du har ute i hagen er så vakker :-)
    God helg!

    SvaraRadera
  8. Oh, den kulan måste skaa glädje hela året om :)

    SvaraRadera
  9. Härliga ljusglimtar. Konservburkslyktor är ju så mysigt.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Så mange flotte lysglimt du viser. Likte godt den hermetikkboksen, den gjorde seg veldig som lykt!

    Ønsker deg en fortsatt fin helg! Du er hjertelig velkommen til å delta på min fotoutfordring i helgen!

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  11. Underbara ljusglimtar!
    Kram Ewa

    SvaraRadera
  12. Fin tolkning :) o vad fin glaskulan va i snö Kram Suss

    SvaraRadera
  13. Vackert Helen!

    ...och som fågelvän gläds jag åt de tjusiga bilderna på sidensvansarna.

    Snart kommer ljuset åter och plötsligt står vi där bland vårlökar och sippor!

    Gunilla/Hagtorpet

    SvaraRadera
  14. Fin tolkning, Helen! Har ju lite liknande intressen, men tycker speciellt att den tredje bilden har en fantastisk ljusglimt som verkligen passar temat! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...