torsdag 8 mars 2012

Internationella kvinnodagen.

Det firas över hela världen i dag.
Läser i tidningen att 26 länder har dagen som helgdag då alla är lediga, även männen.
Många årtal värd att minnas som tex.
1919 beslutades om allmän och lika rösträtt för kvinnor och män.
1927 Öppnades statliga läroverk för flickor.
1938 Tillåts preventivmedel.
1958 Får kvinnorna rätt att vigas till präster.
1964 P-piller godkänns i Sverige.
1979 Infördes Jämnställdhetslagen.

Själv "firar" jag genom att syssla lite extra mycket med det som är trevligt och rogivande.
Frösådd och omskolning.

De fyra fröna av Paeonia brownii som har legat i vitmossa och förvarats i kylskåpet är nu planterade i jord.

Krukorna står nu i det svala utrymmet som håller en temp på ca. -4º - + 4º
Fröna som såddes direkt i jord och ställdes svalt har börjat visa sig ovan jord.


Primula florindae x secundiflora är bredskolade eftersom det sparar mycket plats.


 Palettblad - Coleus syn. Solenostemon – Palettblad 'Carafree mixed' har vuxit bra.

Skolar om med 3 plantor/kruka så jag avvaktar ett tag till så det blir samma bladmönster i varje kruka.

Har skolat om Lönn-ainsliaea - Ainsliaea acerifolia var. subapoda idag med 1 planta/kruka.

Det första flikiga karaktärsbladet har vuxit fram.
 
Parasollstånd . Syneilesis palmata skolades om fast inget karaktärsblad hade vuxit fram pga. trångt i krukan.
Nu ser man det karaktäriska bladet, dock pyttelitet än.
 
Krukorna står under belysning i ett rum där tempen ligger runt ca. +15 - +18º.

Har även frösått
Varggap - Asarina scandens
och
Bärnstensvippa - Talinum paniculatum

Önskar er alla en fin och trevlig dag!
Må väl!

 

12 kommentarer:

  1. Har också pysslat med omplantering av lite småplantor idag.Och så har jag burit ut massor i växthuset.Nu börjar det bli fullt där.Dina sådder ser så fina ut.Kram

    SvaraRadera
  2. Så fina små "barn" du har Helen. Jag har också en sådd med Syneilesis palmata som står och växer. De överlevde tack vare dig. Jag läste på din blogg att den var varmgroende, och jag hade ställt ner min sådd i matkällaren. Jag klättrade därför tursamt ner dit och tänkte ta upp sådden och då hade de grott där nere i mörkret de stackars plantorna! Jag bad så väldigt mycket om ursäkt och nu står de under lysröret :)

    SvaraRadera
  3. Vilka fina sådder! Palettbladen var underbara.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Grattis till dig på kvinnodagen!
    Jag själv har firat med att köpa mig en lavendel-planta på stam och har bjudit min familj på köpt-tårta. Så där ;( ...festligt...man bryr sig inte så mycket här i Sverige om denna dag. I mitt hemland så firas inte bara internationella kvinnodagen ...det är också mors-dagen samtidigt! Då "tvingas" männen att höra av sig och gratta oss kvinnor .Rätt så smart , tycker jag ;o)
    Ha en bra dag du med,Karla.

    SvaraRadera
  5. Oj vilka finingar! Jag har en massa olika pioner i kylskåpet i vitmossa, men dom hr bara fått rot än så länge. Och mina palettblad får rothalsröta av något slag och viker sig en efter en :-( Jaja, tur att det finns i affären ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du sett några 'blomflugor' runt dina Palettblad?
      Dom lägger sina larver i jorden och larverna äter upp rötterna.
      Har varit med om att helt friska plantor har tvärt fallit ner pga. att rötterna var uppätna.
      Numera är jag duktig på att vattna med nemablom.
      Ska göra det i morgon för jag ser att det flyger vilt runt sådder och plantor.

      Radera
  6. Vad spännande att så palettblad och få se vilka olika mönster som kommer fram. Annars är jag för tillfället rätt trött på den växten för den håller på att ta över här hemma...! Jag tog några sticklingar hos min bror i höstas och nu växer de bra och jag har redan tagit nya sticklingar och eftersom jag inte kan slänga nåt, blir det fler och fler och fler... Men de är fina. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar att ha många krukor fylld med Palettblad som sedan placeras i mitt 'eldiga' hörn. Det hörnet har färger som gult, oranget, brunt, rött och gräs som lugnar.

      Du får göveraska någon vän med en kruka Palettblad, är övertygad om att det skulle glädja.

      Radera
  7. Grattis till dig ochså på kvinnodagen! Att se din sådd och att det spirar grönt det är så hoppingivande. Då får det snöa som det gjort idag. Önskar dig en härlig helg! Zinnia

    SvaraRadera
  8. Kul med alla dina frösådder! Lycka till med dem :-) Och grattis till dig på kvinnodagen!

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  9. Oj så det växer och gror hos dig, det blir spännande att följa pionfröna som nu börjat att gro.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  10. Hej Helen

    Fantastiskt jag tror att varenda frö du sätter gror.
    Får man beställa plantor av dig.?
    Jag bokar en planta Lönn-ainsliaea och en Syenilesis palmata av dig. OK.

    Ha en riktigt fin dag
    Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...