tisdag 22 november 2011

Purpurpilört - Persicaria orientalis - Frösådd.

Nu har olika fröföretag börjat lägga ut sina frölistor gällande 2012 på nätet.
Det är kul att kolla in vilka nyheter som kommer, själv är jag mest intresserad av sommarblommor, perenner, buskar och träd.
I de flesta fallen frösår man sommarväxter i mars/april och utan att fröna behöver en längre kylperiod.
Ett undantag är Purpurpilörten - Persicaria orientalis vars frön gror bäst efter en längre tids kyla.

Purpurpilörten är en 1-årig högrest växt på ca. 150-200cm.
Får stora ovala hjärtformade blad, kraftig stadig stjälk, långa rosafärgade blomhängen, trivs i sol/halvskugga.
Kan odlas både i kruka och rabatt.


Frösår i januari i lätt fuktad såjord.
Krukan får stå inne i rumsvärme ett dygn så fröna får dra till sig lite fukt.
Ställer sådden svalt i ett utrymme som håller mellan -4,0-+4,0º.
Lägger plastfilm med lufthål i över krukan så att jordytan inte torkar ut så fort.
Kontrollerar sådden ca. 1ggr/vecka.
Vänder plastfilmen då och då vid kondens så att jorden inte möglar.
Tar ut sådden till växthuset då det öppnas i slutet av mars/början på april där fröna strax börjar gro.

Skolar om till plantjord då de första karaktärsbladen har vuxit ut.

Plantorna får ganska lång rothals så dom skolas ner ända till hjärtbladen.
1 planta/kruka.

Purpurpilörten växer fort och oftast skolas dom om en gång till innan utplantering i rabatt eller kruka.

Fröna finns att köpa under lite olika namn som 'Vulcano' eller 'Kiss me over the garden gate'.
Har även några fröportioner i min 'Frölista' på hemsidan.

Trevlig kväll!

10 kommentarer:

  1. jag har en del perennafröer som jag ska testa att vinter så,läste om det i Allt om Trädgård och det verkar vara ett smart sätt,Purpurpilörten är en ny bekantskap för mej men ser ju fin ut,ha det så bra,maggan

    SvaraRadera
  2. Vacker färg på blomman!
    Du skriver verkligen bra och kunnigt om hur man ska gå tillväga.
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  3. Vilken fin växt! Jag hade inte hört talas om den förut. Jag behöver mer övning på att så perenner. I vintras (januari) sådde jag och ställde ut under takutsprånget. En del grodde och endal torkade tyvärr ut. Men jag ska prova med flera sorter igen. Kanske ska jag pröva att ha plastfilm med hål i. Skulle kunna ställa in sådderna i förrådet, men det kanske blir mer passning då. Och för mörkt.
    Tillslut hittar jag nog ett sätt som passar:)).
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Den köpte jag frön av dig i våras Helen och jag är sååå nöjd :-) Den var fantastiskt fin och många av mina besökare har beundrat den, roligt ! Nu har jag tagit egna frön och hoppas de gror lika bra som dina. Ha en fin vecka !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  5. Ja, Purpurpilörten väcker mångas beundran och nyfikenhet då dom ser den. Jag gillar den :=)

    SvaraRadera
  6. Ett stort tack för hjälpen, nu vet jag ju både namnet på latin och svenska.
    Lite lättare att fråga och söka nu...
    Lycka till med växtligheterna! Och det verkar ju inte vara nåt problem för dig.
    Ha en fin kväll Sussi

    SvaraRadera
  7. Åh vilka bra tips. Pilörter tillhör en av mina favoriter och jag brukar köpa några fröer när jag ser dem på TRA´s listor, men purpurpilört tror jag inte jag har prövat. Det måste ju åtgärdas!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Den har jag aldrig sett förrut jättefin!
    Du visar så mycke som är nytt för mig kul tycker jag.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Purpurpilört var nytt för mig, kul! Tack för tipset. Nu blir man ju sugen på att börja så frön när du visar de härliga bilderna :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  10. Det lät ju ganska avancerat men den som väntar på nå´t gott......Den var verkligen fin

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...