torsdag 3 mars 2011

Triosteum – Feberrotsläktet.

Har visat Feberroten – Triosteum himalayanum och Flikfeberroten – Triosteum pinnatifidum förr men gör det nu igen.
Feberroten – Triosteum himalayanum
En örtartad släkting till Kaprifolen.
 Blir ca. 40-50 cm. hög, blommar med gula blommor med rött inre.

Blommorna är ganska små och har inte något stort prydnadsvärde.
Vad som gör växten vacker är de stora sammanvuxna bladen och de röda bären.


Växer ganska snabbt och blir en kraftig planta så ge den plats redan från början.

Odlas i ljus skugga/skugga, fuktig med väldränerad jord.
Min planta växer ganska torrt och den ser ut att trivas även där.

 Flikfeberrot – Triosteum pinnatifidum.
 Även den här är en örtadad släkting till Kaprifolen.
 Blir hos mig ca. 30cm. hög,

 får vackra fliktiga blad och vita bär.

 Odlas i ljus skugga/skugga, fuktig med väldränerad jord.
Min planta står för torrt och det kan vara anledningen till att den inte är större för det finns uppgifter om ca. 40-50cm.

På bägge sorterna mognar bären i början/mitten på augusti.
Vet inte om bären är giftiga.

 Har prövat kontrollerad frösådd av Feberroten – T.himalayanum. Något enstaka frö kan gro redan första året ute men det gror flest frön efter 2 vintrar ute.
Numera mosar jag sönder bären direkt under plantan och låter naturen ha sin gång.
Då plantorna har vuxit till sig gräver jag upp och krukar in en och en.
Trots mängder av frön blir det inte många plantor.
 Flikfeberroten har vuxit flera år i rabatten men har endast hittat ett fåtal plantor från den.
Däremot kan man hitta fler av den med röda bär - Feberroten.


3 kommentarer:

  1. Vad fina dom är i olika skeden!Det är alltid trevligt!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Fina plantor, jag har sått av STA-frö och fått några små och taniga saker...kanske är det något i jorden nära moderplantan som motverkar grodd för att sprida fröet vidare och ge plats för alla i familjen.

    SvaraRadera
  3. Ja, det kanske är så att naturen sköter om så det inte blir för gott om plantor.....
    Roligt Marianne att du har fått frön till att gro, Grattis!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...