onsdag 30 oktober 2019

Växter i 'Lilla rabatten'

Har förstått för länge sedan att jag kommer inte att rymma allt jag vill i 'Lilla rabatten'
Men eftersom Krollilja - Lilium martagon är en stor favorit finns det många av den bla, 

'Norrland',

'Albiflorum',

 'Arabian Night',

'Alba'

'Early Bird'

Egen frösådd.

Egen frösådd.
Finns säkert fler sorter som jag har hunnit glömma av just  krolliljor.

Sen finns ju även andra som,

Lilium 'Aelita'

 'Zolotoye Runo'

'Citronella'

'Ciganiete' 

'Kanadalilja'

'Forever Susan'

Orangelilja - Lilium henryi

Eldlilja - Lilium davidii

'Ove'
Och många, många fler sorter.

Tanken är att liljorna ska växa upp mellan olika sorter av Hosta/Funkia och små buskar av Syrenhortensia 'Lamona och 'Compacta' och blomma under olika tider.



Har planterat ner Dvärgkörsbär - Prunus incisa ’kojou-no-mai’  mot det vita balkongräcket där även Klätterstormhatt växer.

Fast här på bilden har den inte fått flytta ännu.

Aconitum hemsleyanum 'Red Wine'

Aconitum sungpanense He He He 171 Kina

Höjden i rabatten står Pelaräpplet 'President' för som dessutom ger goda äpplen.



Frösådden av Pimpernöt - Staphylea pinnata grävdes ner och hoppas nu bara att den lilla plantan överlever. Normalt brukar jag förvara buskar/träd frostfritt första året.


Sen finns två fina plantor av Bergvallmo - Meconopsis baileyi som jag fått av vännen Seija.


Fick även två klättrande Clematis av henne som hon frösått som Clematis ianthina var. violacea.

Fick en önskeplanta i brevlådan som vännen Larz överraskade med.

Parasenecio forrestii en släkting till Spjutkakalia som har otroligt vackra blad.

Sen finns det Kaukasisk förgätmigej 'Jack frost', Grönlilja, Gullflocka 'Thor', Lönnbräcka, och Enemion hallii m.m 


Har tröttnat på att krukodla Mörkt ormskägg - Ophiopogon planiscapus Nigrescens så nu är även den planterad i rabatten. Hoppet om att den ska överleva vintern är väldigt liten.


Planer om kommande frösådder och nya köp pågår.



Hur ska allt rymmas?
Funderar även på det.

Tack Seija och Larz för växterna.

Vilken fina vänner man har som delar med sig.
Tack till er alla!




12 kommentarer:

  1. Å så fina liljor du har! Kommer att bli superfint där! 😍

    SvaraRadera
  2. Wow så många fina växter du har. Jag läste att du har gullflockan Thor.
    Jag hade den också men den försvann det året då vi hade barmark hela vintern.
    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, fick en bit av min vän Maine där jag även får dela plats med henne i växthuset hon har. 'Thor' är en läcker växt som jag hade ett stort ex. av i min förra trädgård. Hoppas plantan jag fick kommer att trivas här.

      Radera
  3. Fantastiskt! Fastnade särskilt för din egna frösådda samt 'Ove', de har en viss likhet. Och oj så fint det kommer bli i rabatten, den är ju fin redan nu!

    Om att rabatten är för liten, vad ska du med gräsmatta till? :D Annat för att gå lite för att beundra växterna, kanske plats att sitta lite? Hur mycket gräsmatta är det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor i en hyresrätt så jag får inte bre ut mig mer än vad just 'min' yta har och den är inte stor alls. Jo, Ove är en vacker lilja som ger bulbiller och det var just sådana smålökar jag fick av en liljeförädlare en gång i tiden. Fröna från min egna frösådda lilja kommer från 'Norrland' och den gula fick jag frön från en samlare i Norge.

      Radera
  4. Så mange fine liljer du har, og 'Norrland' er utrolig flott. Ormskjegg overlever her med veldig god drenering og snødekke.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 'Norrland' är otroligt vacker och väcker ha-begäret hos många. Ormskägg brukar bli mindre och mindre för att till slut försvinna helt här i min zon. Skulle nog hjälpa att täcka över plantan som mer skydd.

      Radera
  5. Hej Helen!
    Vackra liljor, Norrland har en vacker färg, liksom den mörka stormhatten. Kommer att bli så fint när det blommar nästa år.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att det ska bli en fin rabatt då allt är planterat klart men... risken är att det blir väldigt rörigt då jag vill ha allt :=)

      Radera
  6. Så roligt och känns helt rätt att du har en rabatt. Du har gjort ett begränsat och mycket smakfullt urval. Parasenecion var ljuvlig och om Lars tar upp sin försäljning igen så kommer jag definitivt titta efter den. Och OM du får frön från Aconitum sungpanense HeHeHE så vill jag väldigt gärna köpa. Hade sått och fått upp plantor av den med frön från Konnässörsklubben men vet inte vad som hände med de små, antagligen sniglar som älskar små stormhattar :(

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...