söndag 24 april 2016

Tuppkam - Celosia argentea ‘Empress’ – Frösådd.

 För många år sedan fick jag en gratis fröpåse från Impecta.
 Den innehöll frön av Tuppkam - Celosia argentea (Cristata-gruppen) 'Empress'

 
Den får stora tuppkamslikande blommor i mörkt vinrött.
Bladen och stjälkarna är mörkröda.
Blir ca. 30-35cm hög.
 Har ett kraftigt och stadigt växtsätt.


 
Frösår i fuktad s-jord i slutet av mars.
Täcker ej fröna med jord utan endast med lite vermikulit så att fukten behålls lite bättre.
Lägger en plastfilm med små lufthål i över krukan och ställer direkt under växtbelysning i rumstemperatur.
Fröna gror inom 1v.
 
 
Skolar om med 1 planta/kruka då de riktiga bladen (karaktärsbladen) vuxit fram.
 
 
Ställer i ett svalare utrymme ca. +15º -+ 18º och under växtbelysning eller i växthus.
 
 
Plantorna växer ganska fort och man kan behöva kruka upp en gång till i större kruka.
Blomknopp på väg.
 
 
Passar att växa i kruka, balkonglådor eller i rabatt.
 

 
På hösten klipper man av blomställningen och låter den torka för att plocka in egna frön.
Man kan även beställa från Impecta
 
Tuppkam finns i flera färger och storlekar att köpa både som färdiga plantor eller frön.
 
 




6 kommentarer:

  1. Den där påsen fick jag också! Fina blommor och precis som du så sparade jag också fröer för att så igen. Udda blomma, egentligen. Men klipper man av blomman kan man även njuta ett tag till av de vackra bladen.

    SvaraRadera
  2. Verkligen en speciell en!
    Jag hade nog aldrig komma på idén att beställa och så såna men nu vette sjutton ;)

    Cool!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blomning den är riktigt speciell.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Vilken häftig planta. Gillar både blad och blomma. Har aldrig hört talas om den!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. En otroligt vacker vartiant av en blomma som inte står högt på min önskelista. Den här skulle jag dock kunna tänka mig om jag fick den som present ,-)! Tur vi är olika :-))!
    Ha de gôrgôtt :-)
    Anja

    SvaraRadera
  6. Vilken effektfull blomma passande namn och fin färg. Roligt när man lyckas hålla en linje vid liv.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...