torsdag 31 december 2015

Trädgårdsåret 2015.

Tänk vad tiden går fort, nu är år 2015 snart förbi.
 
Har plockat lite bland bilderna och gör en kort summering av trädgårdsåret.
 
Januari;
 
Frö är beställd från olika företag och börjar droppa in i brevlådan.
 
 
En del sorter behöver en kylperiod för att gro så dom krukorna åker ut och snö skottas över.
 
 
Pionernas frö får ligga i lätt fuktad vitmossa i väntan på att en grodd ska växa fram.
 
 
Luften är kall och klar, solen börjar visa sig allt oftare på himlen.
 
 
Februari;
 
Var och lyssnade på en fantastiskt bra föreläsning av Eric Wahlsteen.
 
 
Eric har en webbutik med spännande växter man kan beställa ifrån.
 
Mars;
 
Njuter av vårsol och att snöndjupet blir mindre.
 
 
Jag och en vän flyger ner till Nordiska Trädgårdsmässan i Stockholm.
 
 
Drömfångare gjorda av virkade dukar och en stor vacker Rumsgranar prydde en monter.
 
 
Pion fröna börjar gro.
 
 
April;
 
Köpte plastväxthus.
Det blev en lång period av att bära växterna ut dagtid och in nattetid pga. en kall vår.
 
 
I slutet av april var det dags för trädgårdsmässa i Umeå.
Träffade många trädgårdsvänner igen och lyssnade på Gunnel Carlssons föreläsning.
 
 
Det inhandlades en hel del också och bilen var som vanligt fullastad.
 
 
Maj;
 
Sommarens krukor planterades och frösådderna växte.
 
 
 
Det blev fullt i plastväxthusen.
 
 
Den rödbladiga varianten som uppstod vid en frösådd av Cardamine enneaphylla  som jag kallar 'Danlia' började åter visa sig ovan jord.
 
 
Njuter i vännernas trädgårdar av vårens växter.
Hjälper även till med lite rensning av rabatter.
 
 
 
 
Juni;
 
Fixade pallkragar, planterade jordgubbar och rabarber hos dottern.
 
 
For även på en trädgårdsresa till Västkusten med bästa Mosjöbuss.
 
 
Besökte många fantastiska  privata trädgårdar och handelsträdgårdar.
 
Mer om hela resan kan du läsa här.
 
Såg för första gången Rost-ängsull - Eriophorum russeolum
 
 
Hoppas verkligen jag hittar någon planta att köpa nästa sommar.
 
Juli;
 
Det var dags för STA:s sommarmöte i Umeå.
 
 
En helg som var fylld med god mat, trevliga möten mellan trädgårdsvänner från när och fjärran, fantastiska trädgårdar, föreläsning m.m.
 
Om den helgen kan man läsa mer om här.
 
Augusti;
 
Njuter av sol och värme.
 
Planterar om frösådder till större krukor.
 
 
September;
 
Fortfarande sol och värme, njuter varje dag.
 
 
Oktober;
 
Till slut smyger sig kylan på.
 Dags att tömma sommarens krukor och förbereda för hösten.
 
 
 
Frösådde för flera år sedan Sorbus rosea som nu växer i en väns trädgård.
Beundrar de rosa vackra bären.
 
 
November;
 
Rensar bland alla trädgårdstidningar och böcker för att ge plats för något nytt..
 
 
 
December;
 
I dag har det droppat från taken och det har varit några grader varmt.
 
 
 
Vill nu önska er alla ett Gott Slut och ett Gott Nytt År!
 
 
Må väl!

 

11 kommentarer:

  1. Tänk att ett år gått och tänk så mycket som händer och blir gjort. Det är så kul att läsa din summering och du verkar ha haft fullt upp med trevliga trädgårdsbestyr.
    Önskar God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  2. Takk for fin kavalkade over året som er gått og alle gode ønsker for det nye som kommer!

    SvaraRadera
  3. Åh vad spännande med pionfrön ...måste jag nog testa / god fortsättning och ser fram emot att följa dig i år också / Pernilla

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig bildkavalkad.
    Önskar dig en riktigt fin start på det nya året.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin kavalkad! Tänk va mycket som händer på ett år!
    Önskar dig ett Gott Nytt År på balkongen och i vänners trädgårdar!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  6. Tänk vad mycket spännande det händer på ett år! Nu hoppas vi att 2016 blir ett riktigt fint år!
    En god fortsättning!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  7. Tänk...jag hade ställt ut mina pionfrö om du inte så lägligt råkade komma förbi i min växtkollarzon...nu blir de kvar inne.

    SvaraRadera
  8. Så som du sår och pysslar skulle man kunna tro att du fortfarande har en stor trädgård! :-)
    Önskar dig allt gott på det nya året och hoppas jag får återkomma med frågor om frösådd i februari när jag ska försöka få till några egna plantor i nya jätterabatten!

    SvaraRadera
  9. Ett år går fort, men tänk så mycket som händer. :) Önskar dig ett fint odlingsår 2016! Tack för att du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Vilken fin tillbakablick! Din entusiasm smittar av sig och snart är det dags för nya frösådder vilket jag tycker ska bli riktigt kul även om jag nog håller mig till de lite lättare sorterna. När jag tittade på dina fina bilder stannade jag förundrat upp när jag kom till Rost-ängsullen. Något liknande trodde jag inte fanns i verkligheten men naturen upphör aldrig att fascinera och det är underbart.
    Tack för det gångna och god fortsättning på det nya året! Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Oj oj vad mycket du hann med 2015. Jag hoppas att Cardaminen jag fick klarar vintern -18 och nästan ingen snö. Ha en fin dag. Carita

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...