söndag 22 mars 2015

Än så dröjer våren.


Tänk vad fort man får vårkänslor då solen skiner från en klarblå himmel och termometern visar plusgrader under flera dagar.
Solstolar kommer fram och kaffet dricks ofta ute.
 
 
Har köpt Penséer och flera olika sorters Påskliljor som var tänkta skulle stå ute på bron för att hälsa våren och besökarna välkomna.
Nu står dom mest inne och pryder bordet istället.
 
 
Vårkänslorna är nu borta efter det vi har haft några kyliga, mulna dagar.
 Det har varit blåsigt och idag även snöat lite.
Helt rätt enligt den årstid vi har här uppe.
 
Men jag är väl förberedd då våren kommer för att stanna.
Har köpt plastväxthus, både ett liten och ett större.
 

 
Får väl se hur långt det räcker annars får man köpa fler.
 
Perenner som har grott inne i rumsvärme får vara ute dagtid under en fiberduk men tas in nattetid för än är det för kallt för utevistelse dygnet runt.
 
 
Frösådder som har fått stå ute i vinter har också flyttat in i det lilla plastväxthuset.
Förhoppningsvis ska det börja gro i krukorna någon gång i mitten av april och framåt.
 
 
Inne bredskolas plantor för att spara plats och en del har planterats ner i egna krukor.
Törnrosas kjortel - Rhodochiton atrosanguineum har 'klängerna' börjat växa ut.
 
 
Har idag funderat en del på vilka växter jag skulle ha beställt ifall jag hade trädgården kvar.
Kom ganska snabbt fram till att man kan beställa fastän man ingen trädgård alls har.
 
Har ju trädgårdsvänner som fyller år under våren, sommaren och även i höst.
Har även vänner som verkligen behöver muntras upp och vad är en bättre gåva än en växt som passar personen helt perfekt.
 
Spezialplant är ju en favorit webbutik så där började mitt sökande. 
 
Vit Lackpion - Paeonia obovata var. willmottiana passar till alla.
En helt underbar, fantastisk vacker Pion.
 
(bilden tillhör Larz Danielsson)
 
Blåblommande växter gillar en vän så Ajuga ovalifolia passar bra.
 
 
En annan kompis har ett nybyggt stenparti så då blir Jurinea dolomiaea en fin växt där.
 
 
Corydalis pseudocristata blommar i gult och är en tidig vårväxt som passar födelsedagsbarn i april.
 
(bilden tillhör Larz Danielsson)
 
Lundsköna - Deinanthe caerulea till en vän som behöver uppmuntras.
 
(bilden tillhör Larz Danielsson)
 
För min egen del skulle jag vilja ha Hepatica nobilis Rosea Flore Plena 
Man kan ju plantera i vänners trädgårdar som man ofta besöker.
 
(bilden tillhör Larz Danielsson)
 
Sen blir jag väldigt inspirerad av ord som ovanlig, svår, annorlunda, inte härdig, gult är fult m.m.
Då passar Incarvillea lutea
 
(bilden tillhör Larz Danielsson)
 
Sen kan jag tipsa om att jag såg rosablommande Backsippa - Pulsatilla vulgaris på listan.
 
 
Även en växt som alltid väckte uppmärksamhet i min trädgård var med igen, Caulophyllum robustum
 
 
Här kan man läsa mer om den växten.
 
Ska fortsätta och kolla runt lite i växtlistan.
Kanske tillkommer någon mer växt eller så ändrar jag och tar något annat som passar bättre som gåva.
 
 
Tack för att du tog dig tid att titta in här!
 
Må väl!
 
 
 

18 kommentarer:

  1. Men å så fina blommor! Ajugan gillar jag! Och Incarvillean!

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa att du fortfarande sår!
    Tänk va roligt att få växter i present!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Sådana presenter värmer mer än alla köpeprylar i världen! Dina vänner kanskatta sig lyckliga!
    Först nu har jag förstått att du flyttat från hus och trädgård! Läste krönikan från 2014. Vilket stort steg att ta! Samtidigt förstår jag dig. Skulle inte orka sköta trädgården själv här. Gubben min är yngre än jag, frisk och trädgårdsintresserad:-) Så vi tuffar på ett tag till.
    Hoppas att din blogg och din frölista kommer att finnas kvar även om bloggnamnet är inaktuellt liksom profilpresentationen. Konsulterar ofta dina listor och inlägg när jag ska till att så. Enguldgruva har du skapat!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt Laila, det är fel namn på bloggen numera.
      Har funderat lääänge på vad den ska döpas om till för tanken är att jag ska fortsätta att blogga och innehållet kommer att vara detsamma.
      Frösådder, odlingsvärda växter, privata trädgårdar och handelsträdgårdar, tips och ideér.
      Att profilpresentationen inte är ändrad ännu beror nog bara på att det har varit bortglömt och jag lite lat :=)

      Ska ta tag i det hela så fort som möjligt :=)

      Radera
  4. Miniväxthusen ser praktiska ut och fylls med allt möjligt spännande kan jag förstå.

    Intressant det där med Trädgårdsbloggning. Man kan ju fundera över om det är kunskapen och kärleken till trädgård som avgör om man har en trädgårdsblogg eller den faktiska odlingsytans storlek. Måste den i så fall ha en gräsmatta eller kan man ha en asfalterad plan med krukor. Är det en trädgårdsblogg om man bara skriver om grönsaker. Kan en trädgård vara en balkong... Hoppas det : )
    Har tänkt att göra ett inlägg om detta en längre tid men inte kommit till skott, kanske jag gör snart.

    Ha det så fint i dina odlingar
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en bra fundering där Anette om vad är en trädgård.
      Har själv funderat lite i dom banorna så det är väl därför någon namnändring på bloggen har inte kommit :=)
      Mina 2 balkonger är ju numera min trädgård.
      Klurig fråga som gör att nu får jag fundera ett varv till.

      Ser fram emot ditt kommande inlägg i ämnet.

      Radera
  5. Nämen Helen! Snart får du flytta till ett radhus åtminstone med en tomt på 200 kvm så att du kan hysa fler plastväxthus ;-)! Du har visst glömt att du har sålt villan...,-)!

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaaa, ja, fler växthus till folket :=)
      Kan kanske börja gräva rabatter runt hyreshuset här i sommar.
      Ska i alla fall rensa och förbättra dom rabatter som redan finns :=)

      Radera
  6. Har också plastväxthus. Synd bara att plasten håller inte så länge.
    Tänk om man kunde köpa nytt plastöverdrag. Brukar lappa och laga.
    Nu är de väl inte så dyra, men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det första plastväxthus jag hade var av armerad plast och det höll i flera år.
      Får väl se hur länge dom här håller. Tycker plasten känns rätt tunn.

      Radera
  7. Så många vackra växter, den rosa backsippan är underbar

    SvaraRadera
  8. Her var det mye vårsnadder :-)) Det er deilig å kjenne at solen kan varme og at det er lyst etter at man har kommet hjem fra jobben :-)) Ha en deilig vår!

    SvaraRadera
  9. Du är en riktig inspiratör och en fantastisk odlare oavsett namnet på din blogg:)
    Jag har din sida som ett uppslagsverk när jag skall så.

    Ha det gott

    Ha det gott

    SvaraRadera
  10. Det är härligt att se att ditt trädgårdsintresse lever kvar, trots flytten till lägenhet. Men varför byta namn på bloggen?

    Men du kan ju alltid kalla bloggen för 'Den bästa bloggen för oss som undrar om trädgård', men jag vet att du är för blygsam för att ge bloggen ett sådant namn, även om det ju ligger en del sanning i det påståendet.

    Nej skämt och sido, låt bloggen ha kvar sitt namn, det är ju liksom ens varumärke i Blogglandia.
    Vilka fina växter du visar, och som jag förut sagt, här får man alltid lära sig något nytt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte tappar man trädgårdsintresset bara för att man flyttar till lägenhet, nej, nej :=)
      Sen har jag ju sysslat med frösådder i ca. 40 år så det sitter som ett 'gift i blodet' så det kan man inte tvärt sluta med.

      Nu har jag nog funderat klart och det blir inget nytt namn på bloggen.

      Radera
  11. Varför skulle du ändra namnet på bloggen, din trädgård är det ju oavsett hur stor den är. Är glad att läsa nya inlägg från dig och vilka presenter du planerar, ojojoj, blir ju sjuk av att se den där gula incarvillean! Den hamnar på önskelistan direkt.
    Ha det fint!
    Kristina

    SvaraRadera
  12. Så glad jag blir när du skriver att bacopan är självrensande! Sådana blommor älskar jag eftersom det tar sådan tid att gå runt och "deadheada" alla blommor på sommaren. Du har inte tips på flera sorter som är självrensande? Skulle bli så glad.

    Så mysigt med balkongodling. Jag har de där båda platsväxthusen. Det ena brukar komma fram på våren - kanske är dags nu. Det stora klarade inte min brist på tålamod riktigt av. Men kanske att jag borde använda det - jag kanske ska ta hjälp av maken som har mycket mera tålamod och av någon anledning är väldigt snabb när sådant där ska sättas ihop. Jag kan "träla" en hel dag och göra mig själv illa på köket ;) Tur att vi är bra på olika saker :D

    Kram och tack för inspirationen. Jätteroligt att höra ifrån dig!!!

    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har Snöflinga - Sutera cordata, Snötörel - Euphorbia graminea, Varggap en klättrande växt, ... kom på dessa men det finns säkert fler :=)

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...