måndag 29 december 2014

Delning av Nysrot, Amurkobrakalla och Vit Lundsköna.

I mitten av maj då Nysroten - Veratrum blomskott hade börjat titta upp ovan jord var det dags att gräva upp för delning.
Frågade om råd eftersom jag inte tidigare hade gjort det och fick veta att man skulle gräva djupt och med stort omfång för att skada rötterna så lite som möjligt.
 
Det var Jättenysrot - Veratrum californicum,
 
 
Svart Nysrot - Veratrum nigrum
 
 
Vit Nysrot - Veratrum album
 
 
Grävde så stor jordklump jag orkade lyfta upp i skottkärran av Vit Nysrot.
 
 
För att få fram alla rötter och inte skada dom skrapade jag med varsam hand bort all jord.
 
 
 
Då det mesta av jorden var borta bröt jag försiktigt av skotten.
 
 
Skotten fick sedan ligga ett tag så snittytan torkade lite.
 
 
Jättenysroten behandlades på samma sätt.
 
 
 
 
Varje skott hade många stora och grova rötter.
 
 
 
Här är det den svarta Nysrotens tur att delas.
 
 
Varje skott planterades ner i stora krukor med p-jord.
Skakade krukorna allt eftersom jorden fylldes på så att alla rötter fick jordkontakt.
 
Amurkobrakalla - Arisaema amurense grävdes upp.
 
 
Alla skott föll lätt isär.
 
 
Planterade ner några skott i varje kruka fylld med p-jord.
 
 
När skotten av Vit Lundsköna - Deinanthe bifida visade sig ovan jord var även den dags att gräva upp.
 
 
 
Det var en stor 'klump' som jag delade av med en spade i mindre delar.
Bilden är dålig men hoppas det ändå ger en ledtråd.
 
 
Planterade ner varje bit i en kruka fylld med p-jord.
 
 
Alla krukor ställdes i skuggan och passades mot torka.
Det dröjde inte länge innan det började växa och plantorna kunde flytta till nya trädgårdar.
 
 
 
Önskar er alla en fortsatt trevlig måndag!
 
Må väl!


9 kommentarer:

  1. Tack för det fina tipset. Jag har också en svart nysrot som behöver delas i vår så jag måste försöka göra som du säger. Ha det bra.Carita

    SvaraRadera
  2. Dina råd kommer som en skänk från ovan Helen. Jag har inte vågat ge mig på nysroten trots att den verkligen har behov av att delas. Någonstans läste jag att den har pålrot men så är det ju inte alls, men massor av rötter förstås men det är bättre än pålrötter som nästan alltid går av.

    Tusen tack Helen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att råden kommer till nytta.
      Det var Peter Korn som hjälpte mig så jag kände mig trygg då jag grävde upp mina plantor. :=)

      Radera
  3. Vår är inte så stor än men jag ska lägga på minnet hur man gör när det är dags. Önskar dig en trevlig nyårsafton och ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  4. Har ingen nysrot ännu bara på bild. Har nog aldrig sett så stora ex.
    Du är ju bara för duktig på trädgård.
    Gott slut och Gott Nytt År passar jag på att önska redan nu.
    Annika

    SvaraRadera
  5. Tack för alla bra råd du ger, Helen! Inte minst bilderna är till god hjälp!
    Önskar dig ett gott slut och gott nytt år!

    SvaraRadera
  6. Tack för all inspiration, fina bilder och härliga texter....=)

    Gott slut och Gott nytt 2015...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Vilka otroligt fina exemplar av dina växter. Du har verkligen god hand med dem.

    Önskar dig en riktigt gott slut och ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  8. Åh jag älskar nysrot..... liksom mina sniglar.... jag tror aldrig de kommer att växa sig så stora att de behövs delas men skulle det ske så ska jag absolut komma ihåg dina tips.
    Gott Nytt År

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...