torsdag 20 november 2014

Knölal - Alnus incana f. gibberosa.


Har visat bilder och berättat om Knölal - Alnus incana f. gibberosa tidigare men gör det igen.

Knölalen blir mellan 2 - 7 m. hög.
Trivs i fuktig men väldränerad jord.
Knölarna börjar en bit upp på stammen.


Trädstammen har knölar i varierande storlekar, barken grön med lite brun brytning.
Antal knölar är också olika mellan träden.

 
 
Även grenarna får små knölar då dom blir lite äldre.
Bladen friskt gröna.
 
 
 
Knölarna lyser i vintersolen och hela trädet är en fin vinterprydnad.
 
 
 
Knölalen växer relativt snabbt upp.
Får både hängen och kottar.
I kottarna finns fröna.
 
 
Vid sådd blir det varierande resultat mellan fröplantorna.
Allt från inga knölar till några/flera knölar på stammen.
Fröså och ställ ut sådden så den påverkas av väder och vind så gror det under våren.
 
 
Tack för titten in hit idag!
 
Må väl!
 
 
 

19 kommentarer:

  1. Hmmm... den där vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om... Jag tänker spontant att den är sjuk, parasiter, virus, den borde brännas!

    Vet du varför det blir dessa knölar? Det måste vara någon avvikelse som någon sedan vårdat ömt just för att det är en avvikelse.

    Njaä...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet faktiskt inte varför knölarna har uppstått. Ja, den väcker absolut en åsikt :=) Många tycker den ser väldigt obehaglig ut själv gillar jag den enormt :=)
      Verkar vara mer vanlig här uppåt i landet. Har förstått att den är svår att få tag i söderut.

      Radera
  2. Det er et fantastisk træ, som ikke er til at opdrive i Danmark, så jeg har sendt en mail om eventuelt at få tilsendt frø. God weekend fra Marie

    SvaraRadera
  3. Otroligt....unikt, fungerar troligtvis som en kamel och spar energi i knölarna...jag vill gärna prova några frö..mailar.

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig växt! Har aldrig sett men första gången skulle ju självklart bli hos dig.
    Du är fantastisk!
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Hej Helen!
    Den är rolig. Har sett den förr. Dock får andra så den. Själv har jag nog inte plats för ett enda träd till;-))!
    Ha det gott och tack för din gulliga kommentar!
    /Anja

    SvaraRadera
  6. Den har jag faktiskt aldrig sett och jag vet inte riktigt om jag tycker att den är snygg, fast udda är den ju om den får såna stammar. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  7. Hej o tack för din kommentar hos mig, va kul att du kikar in och vilket roligt träd. Ja det är som du säger det väcker absolut åsikter.
    I vinterskrud ser den väldigt dekorativ ut.
    Du har zon 5-6.
    Hmmm...om man skulle få så ettt frö ändå? ;)
    Vill ha mera träd.


    Ha det gott och trevlig helg! Hej Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. maila mig bara din adress Ewa så kommer sista fröpåsen till dig

      Radera
    2. Jaa tack, lite sent svar kanske har du nåt kvar :)

      Radera
  8. Hejsan Helen!

    Jag gillar som gillar "fulsnygga" växter tycker att din knölal är riktigt spännande! Gissar att den kräver en hel del fukt för att växa till sig. Tyvärr är jag nog för gammal för att fröså träd men skulle jag träffa på den i ett mera uppvuxet exemplar skulle jag nog slå till.

    Trevligt att du fortsätter att blogga.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Hej Helen .
    Vilket läckert träd skulle gärna vilja prova att fröså den.
    Jag mailar.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  10. Hej Helen
    Efter du viste din Knölel første gang, forsøgte jeg at skaffe podekviste eller plante i hele Sverige og Finland, men det lykkedes ikke.
    Jeg prøvede at få kontakt til dig, men kom ikke igennem.
    Nu håber jeg det lykkes med frø for Marie.
    Den er vist svær at pode. Dem jeg har talt med, siger den skal meristem-formeres.
    Mange hilsner
    Anne Marie

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder på din härliga Cardamine... :) Har du eller någon annan börjat förmera den? Alen var en härlig påminnelse. Kottarna är min favoritkotte. Träd med något vacker egenskap som avlövade är så värdefulla och knölarna är läckra.

    En fin adventssöndag önskar jag dig! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, än har ingen hunnit börja sprida Cardaminen men hoppas kanske till våren 2016.
      Kul att du gillar Knölalen för det är en av mina favoritträd.
      Trevlig adventssöndag önskar jag dig med!

      Radera
  12. Hej o tack för kommentaren! Knölalen är verkligen originell, som en exotisk planta från en djungel! ha en skön adventsvecka. Hälsn Monica

    SvaraRadera
  13. Inger Frändås19 juni 2018 kl. 21:04

    Jag tycker nog också att den mest ser sjuk ut. Sen undrar jag om den skjuter lika många rotskott som min gulbladiga gråal. Den tog det stilla, bara växte, tills jag stammade upp den. Sedan har den burit sig åt, så att jag nu bara vill bli av med den.

    SvaraRadera
  14. Hej Helen kan jag köpa knölals fröer från dig?
    Bästa hälsningar
    Birgitta Williams
    Birgitta.williams@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Tyvärr har jag inga frön att varken plocka av eller sälja. Hoppas du hittar av någon annan.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...