tisdag 21 oktober 2014

Taro - Colocasia esculenta 'Black Magic'. Del 2.

Nyfikenheten blev för stor så efter inlägget om Taro - Colocasia esculenta 'Black Magic' blev jag tvungen att hämta krukan från förrådet.
 
Plantan har ju fått växa i en hög smal kruka vilket har gjort att det har vuxit fram långa fina rötter.
 
 
Skakade bort all jord försiktigt ner i sopsäcken.

 
Sökte efter nybildade knölar men det fanns bara moderknölen som hade vuxit och blivit större.



 
Vet att jag läste någonstans då jag googlade på växten att man kunde lägga en rotbit i vatten.
Det skulle ganska snabbt växa ut små gröna blad.
Tog en rotbit för att pröva.

 
Bröt även av en bit från ett utvuxet sidoskott som också får ligga i vatten.

 
Kanske blir det en ny planta, kanske inte.
Spelar ju ingen roll utan det är bara kul att få pröva.
 
Den undersökta plantan stoppades tillbaka i säcken med jord.
Är åter tillbaka i förrådet där den får stanna fram till våren då knölen ska planteras igen.
 
 
Trevlig kväll!
 
Må väl!
 

5 kommentarer:

  1. Spännande att se om det blir någon ny planta.
    Det är ju bara du som verkligen kan lyckas med detta. :o)

    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Va roligt att läsa om ditt experiment - du håller oss uppdaterade om resultatet hoppas jag?
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Spännande och visst är det kul att pröva nya saker. Låt oss veta hur det går.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Verkar vara en väldigt spännande växt, hoppas att få se hur den utvecklar sig. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  5. Redan sortnamnet gör att man tycker att det låter spännande! När jag googlade på den och tittade å bilder så är den verkligen en maffig växt i eller vid en damm! Den ska få ljusgula blommor också - fast det tror jag kan vara svårt att få i vårt klimat!
    men, visst är det roligt att ha några exoter också och se hur långt det går att driva dem. /Anja

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...