torsdag 28 augusti 2014

Bärnstensvippa - Talinum paniculatum - frösådd - 1-årig växt.

En annan söt 1-årig blomma som växer i kruka på balkongen är Bärnstensvippa - Talinum paniculatum.
 
 
Bärnstenspippan har ett ngt. succulent ljusgrönt tätt bladverk och på långa stadiga stänglar blir det en mängd små söta rosa blommor.
Bladverket ca. 30cm. högt och med blomstänglar ca. 40 -50cm. högt totalt.

 
Då blommorna vissnar bildas det mängder av små orangeröda kulor där sedan fröna finns.

 
Det finns både blommor och kulor samtidigt på stänglarna.

 
Det är lätt att fröså.
 Redan i början på februari är det dags så plantorna kommer igång att blomma tidigt under sommaren.
 
Frösår i s-jord.
Platta till jordytan, vattna och fröså så glest det går.
Fröna är ljusgroende så täck inte med jord.
Ställer sådden direkt under växtbelysning och i rumstemperatur.
Lägger en bit plastfolie med små lufthål över krukan så att jordytan inte torkar ur.
Ett bra tips är att använda tomat- eller vindruvslådor så har man locket redan klart.
 
Efter ca. 10 - 14 dagar börja fröna gro.

 
Fröna gror lite ojämt.
Då karaktärsbladen (de riktiga bladen) har vuxit fram ordentligt är det dags för omskolning.

 
Skolas om med en planta/kruka i p-jord.

 
Krukorna ställs svalt (ca. +15º- +18º) och fortfarande under växtbelysning.
Vid den här tidpunkten har växthuset startas upp för säsongen så alla krukor flyttas dit.
I mitten av april är plantorna stora nog för att krukas upp.

 
Eftersom jag alltid krukodlar Bärnstensvippan så planterars dom ner direkt i sommarens kruka.
Vill man plantera ner i rabatt får man vänta tills sista järnnnatten har varit.
I min zon 5-6 är det efter den 10-12 juni.
 
 
Bärnstensvippan gillar sol men den växer bra även i halvskugga.


 
En söt och odlingsvärd blomma du kanske vill pröva nästa vår.
 
Må väl!
 
 

9 kommentarer:

  1. Hej Helen
    Kul att höra och se ifrån dig.
    Tack för tipset, skall absolut så
    Ha de gott våran Frödrottning
    Hej fr Maj-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Maj-Britt!
      Jo, jag kommer nog att hitta tillbaka hit nu då hösten och mörkret smyger på :=)

      Radera
  2. Hej, hej Helen!
    Jätteroligt att se ditt inlägg!
    Ja, den här blomman är helt ljuvlig även om jag själv inte har den i år.
    Trivs du bra med dina balkongodlingar? (Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Anja, jag trivs jättebra med mina balkongodlingar. Får ju fullt utlopp för min 'grävarådra' hos Owe.

      Radera
  3. Vilken söt växt, den hade jag aldrig sett förr.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Njuter både av bärnstensvippans röda kulor och din fina och pedagogiska beskrivning av sådden.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Jag hade den ett år, jättesöt och jag gillar dom limefärgade bladen. Jag trodde den skulle självså sig, men icke , eller också rensade jag bort ev. sådder. Ha det fint.Carita

    SvaraRadera
  6. Väldigt söt, hur får man tag på fröer? Är det Trädgårdsamatörernas frölista som gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marta! Har en portion frö kvar som jag kan sända till dig. Maila mig bara din adress.
      Såg för övrigt att Lindbloms frö har den i sin frölista.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...