tisdag 9 oktober 2012

Fröplock och rensning.

Det har regnat en hel del i Västerbotten och Norrbotten den sista veckan.
Många vägar är/har varit avstängda och det är svårt att ta sig fram till mindre byar eftersom vägarna är bortspolade.
Just nu anar man en sol ovan molnen.
 
Har plockat och rensat frön under en längre tid nu eftersom en del ska till STA:s frölista och en del skickas till annat håll.
 
Just nu är totalt 89 sorter klara och fler ligger på tork.
 
Att rensa frön tar tid, massor av tid och numera tar jag inte reda på så många sorter utan klipper bort fröställningarna tidigt under säsongen.
En del får vara kvar lite längre för att dom är vackra att se på.
Amurkobrakalla - Arisaema amurense.
Vill man ta reda på dom fröna måste fruktköttet tvättas bort.
Man bör använda handskar eftersom fröna kan ge hudirritation.
 
Fotbladets fröställning kan få hänga kvar eftersom då blir det självsådder som man bara kan kruka in sedan.
 
Trolldruvornas bärklasar klipps fort bort för att förhindra den enorma mängden av fröplantor nästa vår.
Här har jag missat några.
 
Allt regnande har även gjort att många fröställningar har ruttnat.
Och många sorter har bara tomma fröskal.
 
Senast den 15 oktober ska fröna vara inskickade till STA.
Om vi är många som skickar in överskottet av det vi plockat så blir det en lång och spännande frölista.
 
Men nu ska jag gå ut och plocka lite röda blad.
Bra att ha till kommande höstpyssel.
 
Hej och Välkommen Karin SKARA!
Roligt att du har hittat hit!
 
 
Önskar er alla en härlig dag!
 

14 kommentarer:

  1. Tur det finns såna som du som plockar fröer och skickar till STA.Mycket jobb med sånt.
    Tänk Bergnävan som jag fick frö av dej till.Den har bara blommat och blommat hela sommaren.Det blev två fina plantor.Jag är så glad för den .Så tacksam växt.
    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Bergnävan är jättefin, gillar den också. Såg idag att den fortfarande har blommor :=) Men den är lite 'snål' med att bilda nya frön.

      Radera
  2. Så duktig du är som samlar in frön. Jag hade tänkt att göra det själv i år, men det har än inte blivit av...
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  3. Här har du en som regnat in, tog mig inte till jobbet igår. Skönt med ledig dag men hade hellre haft en under trevligare omständigheter.
    Roligt med fröer :) Hade gärna kikat närmare på din frölista ;) Jag har plockat lite i år hos mig och grannen men det är "bara" riddarsporre, aklejor, bllågull, olika liljor och myskmalva. Lika roligt ändå :)

    SvaraRadera
  4. Imponerende hvor mange sorter med frø du har samlet i år! Og enda så mye det har regnet! Jeg er i ikke i nærheten, men sitter og renser og sorterer jeg også :) Blir nok ikke noen til STA i år og ikke til SRGC heller.. Jeg får heller komme sterkt tilbake til neste år :)
    Jeg er veldig interessert i Trolldruvor. Hva er det rette botaniske navnet? Har leitet etter denne, men har ikke funnet den for salg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Actaea pachypoda. Har hunnit klippa ner bärklasarna idag men kan kolla i säcken efter bären och skicka till dig ifall du vill fröså.

      Radera
    2. Supert! Jeg har sendt en epost til adressen jeg fant på nettsiden din :)

      Radera
  5. Imponerande mycket fröer! :) Så flitig du är.
    Så trolldruvan ger gott om frösådder. Det låter bra tycker jag. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Roligt att samla in fröer men...att rensa är inte skoj.

    SvaraRadera
  7. Hej Helen!
    Svar på fråga:
    I fjol sparade jag rotknölarna och satte ut dem i våras, men förr om åren har jag frösått den inomhus i mars. I år tänker jag inte spara knölarna, jag tyckte inte jag vann så mycket på det. Visserligen har det inte varit någon riktig värme i sommar, så det är ju svårt att säga om de sparade knölarna iallafall var till det bättre.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Du är duktig du Helen! Själv plockar jag bara lite fröer för husbehov. Resten får stå kvar som prydnad under vintern. /Anja

    SvaraRadera
  9. Oj, vilket jobb du gör!
    så mycket tålamod har jag nog inte....
    Kram kram
    Sofia

    SvaraRadera
  10. Vilket otroligt jobb du lägger ner på fröerna.
    Men det är ju tur att du finns för annars skulle det ju inte finnas så många frösorter på STAs lista. Tack för det.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  11. vilket otroligt jobb som du lägger ner på detta fröarbete. den där ruttna saken ser ju läbbig ut...
    kram mia

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...