fredag 1 juni 2012

Var är värmen?

1 Juni, +10º, just nu sol men stora mörka moln hotar på himlen.

Det är fortfarande kallt ute och varma kläder behövs då man jobbar i trädgården.
Till råga på allt elände så kom myggen igår kväll, så dom har i alla fall inte fryset bort.
 Har läst i tidningen att det ska visst vara ett riktigt myggår.

En favorit har slagit ut sina blommor, Trillingsippan - Anemone trifolia.


Stora vita blommor med svagt rosa baksida, är en släkting till Vitsippan.

Som små solar lyser blommorna på Skogsvallmon - Hylomecon jagpnica i halvskuggan.


En vacker perenn som trivs i fuktig men väldränerad jord.

En grön mjuk 'kudde' som ofta väcker uppmärksamhet nu är Björnrot - Meum athamanticum.

I mitt tycke vackrast utan blommor.

Vit som snö är blommorna på Dvärgkörsbär - Prunus incisa 'Kojou-no-mai'


En vacker svagväxande buske även för kalla zoner.

Nu är det hög tid att gå ut för att utföra lite trädgårdsjobb.
Ska rensa frösådder som finns i grusgångarna.

Det tar lite tid men tycker det är 'kvalitetstid'
Man sitter stilla, funderar över livet, kommer på nya idéer eller bara rensa tankarna medan man drar bort ett och ett av överflödet.

Njut av nuet!
Trevlig helg!


13 kommentarer:

  1. Björnrot var något nytt för mig.Ser ju ut som en väldigt mjuk och skön kudde.Ja i gruset där kan man hitta både det ena och det andra.Man kanske skulle testa att odla i grus för där verkar det mesta trivas.MVH

    SvaraRadera
  2. Ja myggår blir det nog, jag har uppemot 20 stycken bett på mig redan och får ungefär 3 till om dagen, har t.o.m. en mitt på pannan!! o.O Vi hade nästan inga myggor här förra året och vi bor omgiven av skog och har lite våtmark. Så blir det nog INTE i år är jag rädd för :( Jäjä, det är såpass svalt nu att man har ändå långarmat och långbyxor på sig när man jobba i trädgården :)

    SvaraRadera
  3. Det är både ovanligt mycket blom och ovanligt mycket mygg här! Trots extrem torka en längre tid blir jag omsvärmad och äten på så fort jag går ut...
    Det blommar fint hos dig trots kylan ser jag! Härligt!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Ja, det kan man verkligen fråga sig: "var är värmen"?
    Regnet vet jag i alla fall var det är - HÄR!! Fick göra en räddningsaktion för codonopsisen. Den höll på att dränkas.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Ja sommaren börjar kall. Här i Brännberg hade vi bara 2.6 grader i förmiddags när en hagelskur drog in.
    Nu är det lite varmare, men ändå för kallt för mig.
    Jag håller växthuset stängt idag så det håller värmen lite bättre.
    Ha det fint trots mygg mitt i ogräsrenset.

    SvaraRadera
  6. Björnroten var ju bedårande, så söt!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Ja det gjelder å kle seg når man skal ut i sommeren. Her også :)Lue og sjal! Prunus incisa 'Kojou-no-mai' var rktig så vakker :) God helg!

    SvaraRadera
  8. Av alla dina vackra blombilder, men den där björnroten, underbar! Som en mjuk mössa från Ryssland.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  9. Vad många växter som jag inte kände till innan, björnrot och dvärgkörsbär, så fina.
    Här är det kallt och blåsigt, hoppas det blir bättre väder i morgon, så jag kan bygga ihop mitt växthus.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  10. Så vackert det blommar hos dig!
    Så vackra bilder!

    Vilket bus väder vi har idag! Det regnar och blåser,Usch!!!!!

    Önskar dig en fin Lördags kväll

    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  11. Vilka trevliga växter och vackert fotograferade! Den där trillingsippan skulle jag gärna ha!

    SvaraRadera
  12. Ja, var värmen är kan man verkligen undra... inte är den här iaf... 5 grader, stormvindar från nordan och spöregn. Usch och blä. Men vackert är det hur som helst just nu och det enda positiva med kylan är väl att tulpanerna står sig lite längre än vanligt.. :)
    Kram, vännen!

    SvaraRadera
  13. Vad skojigt att se dvärgkörsbäret i blom, köpte ett sådant när jag var på Nördlördag hos Peter Korn i början på maj. Vi hade värme så det räckte och blev över förra veckan. Fast nu fryser man istället när man precis börjat vänja sig vid det varma. Ha en fin söndag !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...